Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 1372 ggr
Christina
0

Ljuva midsommarnatt

Gick en liten runda i trädgården och njöt av alla dofter i nattfukten. Sniffade på de rosor som slagit ut här hos mig. Den som gläder mig alldeles extra just nu är min Cantabrigiensis som sattes slutet augusti förra året. Är redan meterhög. Visserligen kommer som alltid de första blommorna på en gren som ligger på marken, men de är rent förföriskt vackra. En ros jag verkligen vill rekommendera. Lättodlad och frisk. Engångsblommande klarar upp till zon 6

En annan som det inte går att misslyckas är www.runmaro.net/rosenalbum/louis bugnet.htm" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Louis Bugnet som började blomma tidigaste av alla mina Rosor. Första blomman kom redan 15 juni. Remonterar dvs återkommande blomning hela sommaren. De röda knopparna slår ut till de vitast tänkbara Rosor.

Christina
0

Hesperis/Trädgårdsnattviol - doften vill jag inte vara utan. Den lilafärgade blomman ser lite skräpig ut och när den blommat över snart tycker jag upp hela plantan. Den frösår sig friskt, alltför friskt kan man kanske tycka, men den är lätt att rensa bort om man tycker den hamnat fel. Den tar sig snällt bland ogräs på omöjliga platser och sånt uppskattar jag.

bjorsa
0
Christina
0

Tack Bjorsa - man ska alltid klicka på sina länkar för att kolla. Nu är de OK.

bjorsa
0

Fina bilder christina du har en väldigt bra hemsida mkt jobb bakom den antar jag nån gång skall jag oxå bygga en hemsida men först …… som vanligt alltid något annat :-)hade hemsida för många år sedan å då fanns de e enkelt html program som var busenkelt idag verkar programen vara så attans stora å komplicerade att jag tröttnar på en gång jag fått hem demosen men du kanske har något tips på ett enkelt auto program ett som har vizard som man enkelt kan följa typ vilken text man vill ha å vart bilden skall ligga osv ,har för mig de jag hade hette auto html men de finns inte längre .

mvh/bjorsa

Christina
0

Hemsidan tillkom för att jag behövde göra listor över vad jag planterat och följa upp hur de olika sorterna utvecklar sig. Började med att göra listor i Word, men när jag upptäckte att jag behövde foton också för att komma ihåg hur vad som var vad, blev dokumenten lite väl tunga. Dessutom behövde jag kunna komma åt dem både hemma i stan och på landet. Så då måste det bli en webbsida.

Ja det har tagit och tar en hel del tid. Mest i början innan jag kom på hur jag skulle göra. Trots att jag har två söner i IT-branschen fick jag ingen hjälp - "du kan väl läsa en manual själv Mamma" . Jag har arbetat i Frontpage och åsikterna går isär om det är bättre med Dreamweaver. Men Frontpage följde med Officepaketet på min dator så det fick avgöra saken.

Om du har Frontpage så tror jag du lätt kan komma igång. Har du det?

AnnicaB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

9 veckor!!! Jösses vilken lyx. Jag som är helglad över mina kommande 4 veckor i rad…

Bifogar liten bild på läckraste blomman just nu :) Aïcha, min nya kärlek!

*** Qui vivrqa verra ***

bjorsa
0

#5 Inte installerat nu men skall lägga in det då de finns i offficepaketet så får vi se om de är tillräckligt enkelt för mig .

mvh/bjorsa

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Älskar också Aicha. Min planterades aug 04 och står magert i skogsbrynet vid en stubbe. Men är en av de Rosor som vuxit till sig bra.

Christina
0

#7  Fråga gärna om du kör fast. Vad jag skulle älska att för en gångs skull få ge tekniska råd!