Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2791 ggr
Illan
0

Rosdagar på Fredriksdal

Jag hittade på nätet att Fredriksdal har rosdagar i helgen. Är det värt att åka till Helsingborg för det? Har det varit förut och är det värt ett besök?

Humlan
0

Jag tycker absolut att du ska åka dit!! Det är klart sevärt, du kommer att vara alldeles vimmelkantig av alla vackra Rosor och underbara dofter när du går hem. Jag och min mor var där förra året och ska dit i år igen. Det är fantastiskt med alla Rosor som blommar nu! Jag tycker det är kul att få se rosorna uppväxta som dom förhoppningsvis kan bli i min trädgård med… Dom brukar ha guidade rosvandringar, identifiering av namnlösa Rosor, försäljning av både Rosor och ting med Rosor på. Ta med en egen fikakorg eller så köp en fika där. Återigen så rekomenderar jag det å det varmaste om man har det minsta intresse för Rosor. Min mor har efter förra året sakta men säkert börjat trilla ner i rosträsket misstänker jag…. Vilken dag hade du tänkt åka dit?

Illan
0

På lördagen tror jag. Så det är värt besväret säger du… Hm, får se om jag får med resten av familjen. Lite trist att gå helt själv.

Christina
0

#2 Tror inte alls det är trist att gå själv. Då får man stanna upp och titta och sniffa i sin egen takt. Och prata med främlingar som har samma intresse.

Jag måste bara försöka ta mig till Skåne och Fredriksdal någon gång i livet. Har Flora Linneas katalog och den är alldeles sönderläst. Deras rosbeskrivningar är rena poesin och fyllda av mystik. Och deras doftbeskrivningar 'en doft av rorippa' -'spansk körvel och kanel' -'sötmandel och honung' - 'myrra och klöver' - ingen aning om hur det doftar men vackert låter det.

Vad jag gillar mest med deras katalog är de historiska uppgifterna - rosens ålder och vem den är uppkallad efter. Somliga Rosor har jag köpt enbart på dessa historiska beskrivningar. Visst känner man historiens vingslag, när man i sin trädgård har rosorna från rosornas krig - dvs Yorks och Lancasters vita och röda Rosor (Maxima och Officinalis) eller Rosa x Richardii som funnits i odling sedan 100 e Kr? Hm ska nog tipsa Anders E på Proveniens om detta.

Humlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just därför ska jag gå med min mor, hon tycker om Rosor lika (nåja, nästan) mycket som jag. Hade hon inte kunnat hade jag åkt dit själv, för det är som Christina säger; tänk en massa rostokar samlade på samma ställe, det är som bäddat för en hel del intressanta samtal. Förra året pratade jag med en jättetrevlig kvinna, Helen hette hon och det var så roligt att prata med någon som inte tycker att; "ros som ros, det är väl bara färgen som skiljer?"

Vad det gäller Flora Linneas katalog så tycker jag den är helt underbar! Dom kan verkligen sälja en ros enbart genom deras beskrivningar av färgerna och dofterna!! Och visst är det roligt att veta lite historia om rosorna man har i sin trädgård!

Har hittat en Austinros som mitt hjärta klappar lite extra snabbt för (men å andra sidan finns det många sådana Rosor!) "Lady Emma Hamilton". Visst är hon vacker?