Beskära äppelträd?
Nån som vet om det är bra tid nu och hur mycket man kan ta? Jag tycker det ser ut som hur mycket vattenskott som helst, men jag kan ha fel…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Äppelträd kan klippas när som helst, men man bör undvika maj månad. Det gör dock ont i mig att beskära under kartstadiet men inte i trädet. Det är bra om det blir några torkvädersdagsar efter beskärningen så att snittet får torka. Med sommarbeskärning blir det ofta mindre vattenskott.
Allra bästa tiden för äppelträden brukar vara i JAS (Juli-sept), men lättare beskärningar brukar de klara nästan hela året.
Det är bättre att ta bort vattenskotten i JAS och gärna i omgångar över flera år, har man en massa vattenskott och tar bort alla på vårvintern brukar trädet svara med att skjuta upp i stort sett lika många vattenskott som man tagit bort.

Tack Åsa, för den upplysningen om vattenskottens mängd. Utgår ifrån att det gäller det samma för päronträd.
Vi tänker beskära vårt gamla päronträd, som var nästan döende när vi flyttade in på gården, men som levt upp sedan det fått litet näring och vatten. Trädet hade bara en gren kvar och det har nu från den grenen byggt upp en ny krona - men med massor av vattenskott!
Då börjar vi med att ta bort ett fåtal skott nu, så får vi ta en omgång till mot eftersommaren.
Bilden bredvid visar hur illa åtgånget trädet var innan det byggde sin nya krona. Inne i den ihåliga stammen har talgoxarna bo varje sommar.
.jpg)

För att få minsta möjliga mängd vattskott bör beskärning göras i slutet av juli. Efter gammalt var det vid Botvid (28/7) som det skulle göras, då årets tillväxt i stort sett slutat.

Tack bjornen, det ska jag nog kunna komma ihåg.
Det ligger nära Olov`dagen. Min mormor brukade säga: "Olov kasta´ första kallsten´ i vattne!".
Det skulle betyda att badvattnet i sjöarna började bli kallare efter Olovdagen.
Tack för svaren!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag fick lära mig på plantskolan jag praktiserade på at man skall inte beskära träd om det är -10 eller kallare för då spricker trät och det blir fula sår som kan bli infekterade. Inte bra med andra ord. Annars så håller jag med ÅsaS.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Vid beskärning har temperaturen inte så stor betydelse, men extrem kyla är olämpligt. Men det kanske skadar den som gör det mera än det som blir det. Ju kallar det är desto viktigare är det med ordentliga fällhugg för att minska brottskador. Det kan ju också rekommenderas att man gör ett senare snitt där man tar bort sista decimetern sedan grenen är borta. Det är dock viktigare att det inte blir mycket regn eller blötsnö direkt efter beskärningen utan det bör vara några dagar med fint väder så att snittytorna får torka för att minska risken för angrepp av mikroorganismer som t.ex. svampsporer. Läkningen av såren sker mycket bättre och säkrare då.
Vid föryngringsbeskärning är det bra om man gör det på vårvintern för att få trädet att så snabbt som möjligt skjuta nya skott och ett gammalt träd kan bli lite vitalare några år och man kan därigenom uppskjuta trädets död. Man bör inte stubba trädet fullständigt utan låta åtminstone någon gren som direkt ger gröna blad. Då kan man hellre dela upp föryngringsbeskärningen till flera år och ta ena halva ett år och ta nästa halva året efter eller möjligen vänta ytterligare ett år.
Har jag fått allt om bakfoten ? Skall inte äpple beskäras i februari , för att den skall bära frukt?
Renate
Beskärning stimulerar tillväxt inte fruktsättning.
Blomknopparna bildas på sommaren året innan.