Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 5433 ggr
Christina
0

Vilda djur i din trädgård

Såg nyss en bisamråtta springa förbi. Tyvärr ville den inte stanna och vänta medan jag hämtade kameran. Nåja den gör väl knappast någon större skada, men åter ett bevis på hur djurlivet formligen exploderat sedan rävskabben utplånade hela rävstammen hos oss. Som på så många andra platser i Sverige. Så här ser bisamråttan ut.

Vilka däggdjur har du i din omgivning? Jag har älg, rådjur, hare, vildsvin, sork, bisamråtta,och en massa andra skogsmöss antagligen som jag inte kan skilja från varandra. Mink hade vi en hel del tidigare men den tycks ha försvunnit.

Egentligen är jag ganska lycklig över det rika djurlivet. Innerstadsmänniska som jag är största delen av året, tycker jag att det är spännande att kunna se och uppleva alla dess djur i min närhet.

Fast det är inte så kul när de gillar samma växter som jag…….

ikna
0

Vi har rådjur, möss, iller, hare, grävling…kommer inte på fler just nu i alla fall.

bjorsa
0

De jag har sett på tomten här är fasan rådjur älg räv igelkott människa sniglar huggorm snok padda ödla groda, grävling har jag däremot inte haft nöjet att se här men skulle gärna se en likaså ett lo vore kul att se .

mvh/bjorsa

Christina
0

Javisst ja grävling har vi också. Dvs inte längre. Den har flyttat in hos en granne tvärs över vägen, som sällan är ute, och har bokstavligen underminerat det huset. De gillar att bo under öde hus och inte där man ständigt -som vi - klampar omkring på golvet.

Ekorrar har vi förstås massor av, eftersom vi har hasselskog på tomten. Men igelkottar har jag aldrig nånsin sett på vår ö. Skulle så gärna vilja en familj av dem.

Grodor och fasan har jag också. Men de är ju inte däggdjur .Flört

Fasanen trivs hos oss förstås eftersom den får mat. 'Fattigmanspåfågel' kallas den av somliga.

Christina
0

Iller tror jag inte finns vild hos oss. Det kanske vore nåt mot sorkarna?

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Missade att de var däggdjur Generad.#Christina de finns annars en naturlig fiende till sorken fast inte däggdjur utan kräldjur å då huggormen de vore väl trevligt med massor av huggorm på tomten :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Nja - fast jag har huggorm - men inte så mycket som jag har snok. Fast det brukar bära mig emot att titta efter ordentligt VAD det är.

Humlan
0

Nu bor ju jag mitt i ett villaoområde så det enda vilda djur jag har är Melvin, min lille son! Faktiskt så har vi en igelkott som kommit varje sommar sen vi flyttade in. Om det är samma kan jag inte riktigt svara på men en igelkott brukar hälsa på minst en gång per sommar, den är inte alls rädd för vår hund eller katt eller som förra året när vi hade två hundar var den fullständigt orädd och knallade fram till dom! Min sambo tog kort på dom, bifogar bilden, häftigt tycker jag!!! Blir glad när jag ser den, äter ju en massa kryp, och så är dom så söta!

Christina
0

Vilket härligt foto! Tänk att hundarna låter den vara ifred. Skulle så gärna vilja ha en igelkott. Mest för att den är så hemtrevlig, men det är klart att det är inte dumt att den äter småkryp också. När jag var barn fanns de överallt om jag minns rätt. Men här på min ö är det ingen som sett någon på länge.

Var glad att du inte har rådjur i villaområdet. Det är det många som har.

Humlan
0

Nej, några Rådjur har jag inte sett ännu men visst runt Påarp finns en hel del skog och åkermark så jag hade inte blivit förvånad om ett rådjur hade hittat hit.

Hundarna har ju kommit på att igelkotten sticker dom i näsan om dom nosar för ingående… Dom har varit nyfikna men aldrig visat någon tillstymelse till att vilja jaga igelkotten, som tur är!

OlleA
0

Mitt hus ligger ute i skogen, så det finns ganska mycket djur i grannskapet även om jag sällan ser dem nu när min hyresvärds skälliga hund springer lös så ofta. Rådjur är de jag oftast ser. I vintras matade jag dem med äpplen och hade dem ofta framme ca 15-20 meter från köksfönstret. Det var roligt att se de vackra djuren så nära. En morgon för några år sedan låg en älg på min äng, 15 meter från huset! Det var spännande och jag hann ta flera bilder på den innan den försvann. Räv, hare, ekorre och igelkott har jag också sett vid enstaka tillfällen. Ett par grannar en bit bort har ett illerbo i närheten av sitt hus, men tyvärr har jag ännu inte lyckats få se illrarna där.

Olle

Sussi
0

Allt som finns från ormar till rådjur finns här hemma och på sommarstugorna.

Men dessa två hör till mina favoriter, de bodde hos mig en tid men nu har de vuxit och flyttat.

Christina
0

#10 Så du har räv kvar? Saknar den mycket sedan rävskabben tog bort den. Det blir en sådan obalans när en art slås ut.

#11 Näpet. Vi har många, eftersom vi har hasselskog inpå knutarna, men de är skygga och kommer aldrig nära oss. Tyvärr.

OlleA
0

Jag såg en räv en kväll i vintras, som faktiskt var framme och tog ett äpple på rådjurens matplats. Den var ganska yvig men hade nog ändå lite skabb vid svansroten.

Diana61
0

Vi har massor av igelkottar och bra är det för vi har även massor av snäckor och sniglar. Mer snäcor än sniglar, så kottarna har en hel del att mumsa på. En hare har vi som i våras försökte gömma tre av sina paltar i trädgården, men efter att ha stört skyddet för som så kom mamman sent på kvällen och hämtade dom därifrån. Man vill ju inte ha en harfamilj i trädgården.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4