Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 4382 ggr
Sol-
0

Exotiska frö

Befinner mig just nu i Thailand, och här finns ju massor av frukter vi inte har hemma. Jag tänkte samla på mig frö och kärnor från alla jag hittar och ta med hem och se om dom vill gro.

Har någon erfarenhet av kokosnötter? Visst måste man ta hem hela den stora gröna nöten, det funkar inte med dom vi har i affären här hemma?

Sen undrar jag, kan man torka mangokärnor? Eller måste dom planteras färska?

Alla råd om olika frukter är välkomna.

moondancer
0

jag har inga råd, men en förfrågan. Skulle du vilja fixa frön åt mig med? Skulle vara häftigt att testa

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
0

Tänk på att det kan vara förbjudet att frakta frön från Thailand och att åka fast i tullen kan vara bli mycket dyrt. Från vissa länder måste man ha särskilda tillstånd för utförsel av frön. Kontrollera detta innan det är för sent.

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planterade min mangokärna färsk i våras. Skurade rent den med en svamp bara. Skickar en bild på hur den såg ut i påskas.

/Maria

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på hur den ser ut idag. Den har vuxit hela sommaren och vintern och stått innomhus på ett fönsterbräde med element inunder.

/Maria

Sol-
0

#1 visst kan jag fixa det, om det nu inte är olagligt…

#2 Kan det vara olagligt att ta hem frön från frukter man kan köpa på marknaden och i affären? Vet du isåfall var man ska fråga om detta?

Bjornen
0

Från vissa länder är all frötransport förbjuden, men jag vet inte vilka. Det svenska konsulatet vet vilka regler som gäller. Jag vill inte skrämmas med jag har hört att några som åkt fast för smuggling. Som sagt jag vet inte vilka länder det gäller med något asiatiskt land har sådana regler.

Sol-
0

#6 Ok, tack!

Christina
0

Hej - är just på väg til Thailand jag också. Flyger om någon timme och ska bo hos sonen som är bofast på Phuket sedan flera år. Blir litet lockad att testa förbjudna fröer jag också - om jag törs ta risken.