Tålig växt för mager och skuggig jord
Hej!
Har en rabatt som bara har solljus i någon timme, sedan är det skugga resten av dagen. Jorden är mkt näringsfattig och dålig men har ingen möjlighet att byta ut den (pga flera orsaker) så jag tar tacksamt emot förslag på
- tåliga blommor (krasse?) som trivs i näringsfattig jord och skugga? Gärna marktäckande!
- vintergröna lågväxande buskar, gärna blommande.
Hur kan man "fuska" sej till näringstillförsel i jorden utan att byta ut den? Förslag på näringspellets eller liknande?
Tacksam för alla idéer! 

Krasse växer bra i mager jord men det verkar vara lite för mycket skugga. Växter som trivs i skugga är t.ex. funkia, penningblad, gulplister (tål också torra lägen), rosenplister och hasselört.
Vintergröna blommande buskar finns i stort sett bara rododendron. Alla växter blommar visserligen men inte alltid med några vidare märkbara blommor och ofta är det så med vintergröna växter. Nu vet jag inte var du bor eftersom du inte har angivit det och då har det varit lättare att ge bra förslag.
Man brukar sällan byta ut jorden i trädgården men däremot brukar man blanda upp den med div. saker för att förbättra den. Ex. kan du slänga på flera säckar med kogödsel + några nävar hönsgödsel och blanda runt med en grep och vips har du både fått mera näring + en luckrare jord.
Orkar du inte eller inte kan släpa hem säckar kan man även förbättra jorde genom att kratta ihop organiskt material typ gamla löv, gräsklipp och dyl + slänga på hönsgödsel (finns i pelletsform) och blanda runt.
Hönsgödsel i pelletsform låter bra (bara det inte luktar…..) och Bjornen's förslag på växer likaså. Slog upp dom på internet och läste mer om dom och det kändes absolut rätt - tack båda två! Krasse planterades förra året men av två påsar färska fina frön….så kom det upp EN ynklig ranka! Men fin var den i alla fall. (skratt) Så ja, det är nog alltför lite sol.
Stämmer, varken kan eller har någon hjäl till att få hem jordsäckar eller bearbeta jorden pga funktionshinder. Men pellets låter enkelt i alla fall.

Hönsgödsel luktar inte speciellt när den är torkad. Det är ett bra förslag till näring, eftersom den är ganska lätt att bära och hantera. Den är rätt så koncentrerad, så man får vara litet försiktig när man brer ut den,så det inte blir för mycket.
Funkior är underbara och det finns så många olika bladfärger och former på dom som kan lysa upp en skuggig plats. Julroror tycks fungera bra dom med för jag har även dom på min skuggsida bland funkiorna. Rhododendron och azalea har jag också på skuggsidan och de trivs bra samt ljungen och ormbunkar/bräken.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4