Årets perenn
Perennagruppen utgörs av ett femtontal företag som odlar perenner samt bedriver visst utvecklingsarbete. Det som vi som trädgårdsamatörer mest brukar lägga märke till är att de sedan 1997 utser en svensk perenn växt till 'Årets perenn'.
Tanken är att lyfta fram särskilt värdefulla trädgårdsväxter och valet ska göras bland friska, härdiga, vackra och lättskötta perenner. Årets perenn 2006 blev Kransveronikan.
- 1997: Stäppsalvia, Salvia nemorosa,
- 1998: Röd solhatt, Echinacea purpurea 'Magnus'
- 1999: Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis,
- 2000: Kärleksört, Sedum 'Matrona'
- 2001: Ulleternell, Anaphalis triplinervis
- 2002: Blodnäva, Geranium sanguineum 'Max Frei'.
- 2003: Rödbladig alunrot, Heuchera micrantha
- 2004: Sköldpaddsört, Chelone obliqua
- 2005: Stjärnflocka, Astrantia major
Har du några av dem? Tycker du det stämmer att de är härdiga, lättskötta och friska?

Daggkåpan har jag, Kärleksört och Stjärnflocka likaså och jag tycker dom är lätta. Passar liksom bra i alla sammanhang, tåler att behandlas lite hur som helst och det måste min plantor göra. Just det, den rödbladiga Alunroten har jag med, fick den av mor som tyckte den var ful, tycker det är läckert med lite evvikande bladfärger förstås. Så nog får jag hålla med om att de är lätta. Tänkte köpa årets perenn oxå, just för att den ger en snygg höjd och luft åt planteringen.

Jag har samma som du. Precis faktiskt. Fast både den vanliga Stjärnflockan och den rödare 'Lars'. Trodde jag hade blodnävan men det är några andra sorter jag har.
En kärleksört har jag. På min pappas grav satte min mamma en kärleksört för massor av år sedan. Den är fantastiskt fin, kommer igen varje år. Jag var vid Ulriksdals slottsträdgård idag. Min mamma och pappa är begravda i närheten. Vid mammas grav satte jag en Stenkyndel förra året. Den kommer igen i år också! Det är en perenn som jag vill rekommendera. Den står sig långt in på hösten är skir och väldigt vacker. Jag passade på att köpa en till mig själv idag. Blommorna är ljusvioletta.

Är det denna du menar? Ska man kanske skaffa sig. Stenkyndel verkar trevlig och lätt att kombinera med annat.
Ja det är den jag menar! Såg att det finns två olika sorter idag. Men jag tror att de är snarlika.
Jag har stäppsalvia, kärleksört, ulleternell och kransveronika som planterades förra året. I år har de verkligen växt till sig och är superfina allihop. Tycker absolut att de är lättskötta och härdiga.

Jag bara älskar röd solhatt, tycker de är så himla vackra! Tyvärr har jag dom inte men det får väl bli nästa projekt:) Hoppas att de är lättskötta då också!

Roligt att det stämmer att de är värda att rekommenderas. Jag vill också testa alla.
Röd Solhatt, Kärleksört, och Alunrot (men ej den röda som angavs här). Har bara sett alunroten i blom då jag planterade dom förra året, de andra är planterade i år. Vu köte detta hus förra april och tomten var tom, så det fanns inget här, så det var bara att sätta igång.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4