Visningsträdgårdar
Brukar du ha visning av trädgårdar där du bor? Vi har det varje sommar på min ö och det sker i all enkelhet. Mest att man får stilla sin nyfikenhet och gå in i närkamp med ägarna till de trädgårdar, man sneglat på från landsvägen. Jag har för första gången lovat ställa upp med visning av min egen och ser fram emot att bli närmare bekant med andra på ön för framtida byte av plantor.
Och inte vill jag heller missa ett tillfälle när folk ställer upp alldeles frivilligt för att höra mig babbla på om mina blommor och buskar?

Däremot är jag litet mer kluven över de utsocknes trädgårdsföreningar, som bett att få komma. Tycker det känns mer pretentiöst när kunniga trädgårdssällskap annonserar ut utflykt till mig och kommer resande lång väg. Jag har lovat ta emot ett par grupper, mest eftersom de i alla fall ska till en av mina grannar, som har en fantastisk rosenträdgård. Och då kan de lika gärna promenera vägen fram även till mig.
Misstänker bara att jag - eftersom jag är sån - kommer att ligga i och rensa ogräs en hel vecka innan visnngen. För 'vad ska dom säga om det ser ut så här' ?
Fast jag gillar ju blandningen av odlat och vilt, så alltför mycket kommer jag inte att gallra ur. Och när det blir dags kommer rosorna att blomma.