Bjornen sover inte
Gomorron! Har varit på iFokus defan i okt.Är fortfarande dålig på att använda datorn men i dag hittade jag hit!!Ställde en fråga direkt till Bjornen vilket nog var fel
Hur gör jag för att förbättra jorden i mina rabatter? Måste man ta jordprover?Hur sker det? Var får jag förslag till vilka förbättringar som ev. behövs?

En fråga ställde du direkt till mig som jag svaret dig. Men det kan också skrivas här. Det var om sådda av buskpion. Om fröna är fullgågna går de bra att så inomhus nu och stå inne 1-2 veckor innan krukorna ställs ut för frysning. Kan dröja något år ändå innan fröna gror.
Att förbättra jorden gör man helst med egen kompost eller kogödsel, planteringsjord eller gödslad torv. Det beror lite på vad man har för jord tidigare. Både sandjord och lerjord mår bra av humusmaterial och normalt är den gödlade torven bättre än köpt planteringsjord och desutom billigare. Torven kompletteras lämpligen med något naturgödselmedel. Torven är grövre och fungerar en längre tid som jordförbättring jämfört med planteringsjord.

Du frågade också om sådd av Surfinia. Det finns frön av Surfinia eller liknande hängpetunior i handeln om än urvalet är magert. Normalt förökas Surfinia genom sticklingar och Surfinia är ett japanskt "patent" och det kanske fortfarande. Men det finns numera flera olika typer av hängpetunior därav är Surfinia en och så kom "pirat Surfinia" och så kom flera andra typer. Dessa bör sås tidigt för att de ska hinna blomma längre tid under sommaren. Bör ges tillskott av extra belysning efter uppkomst.