Häckar gröna även vintertid!?
Hej på er!
Nu var det ganska längesedan jag var här. Vi har flyttat och äntligen fått vår gyttja till trädgård ;)
Ett trädäck har hunnit att börja ta form och planeringen är i full gång för våran fram och baksida i trädgården.
Nu lurar vi lite på en häck på framsidan. Kanske 1 meter hög ungefär. Gärna vintergrön men absolut inte barrväxt. Inte järnek då jag inte tycker speciellt mycket om hårda former utan hellre mjuka som ex buxbom. Nå har ni några tips?!? Den ska gärna vara tät och snabbväxt.
/Lillhumlan :)

Järnek är tveksam i zon 3. Bland vintergröna buskar som kan användas som häckväxter finns egentligen bara 3 olika sorter att välja på för zon 3, om man inte vill ha barrväxter. Lagerhägg, liguster och buxbom. Inom dessa tre sorter finns det som regel flera arter och sorter att välja mellan. Lagerhägg är en bred och långsamt växande buske med läderartade blad som fungerar dåligt som häckväxt. Liguster blir normalt upp till 5 meter hög och på sikt bör de användas till häckar som är högre än 1 meter. Ett riktmärke när det gäller klippta häckar är att man bör undvika att klippa dem på en höjd under halva normalhöjden för att de ska bli täta och fina även på längre sikt. Liguster finns i olika arter som är mer eller mindre vintergrön och de svarta bären är giftiga. Buxbom finns i sorter upp till nästan 5 meters höjd, men vanligast är sorter som sällan blir metern hög.

Ohh tack. Jag tror bestämmt att vi har växtzoon 4 här tom. Står fel på min. Jag har fått höra båda versionerna men fått bekräftat att det ska vara 4. Finns det fler sorter då?
TACK för ditt svar.
/Lillhumlan.

Ju sämre växtzon du har desto mindre är möjligt att odla och det innebär att en del sorter är mindre lämpliga. Av buxbom är nog kanske bara sorterna Faulkner och Nordica(just nu känns inte namnet helt rätt men något liknande) lämpliga som dock är lågväxande och långsamt växande.
De icke bladfällande liguster är också lite tveksamma.
Men det finns ju barrväxter som inte är vassa och mycket härdigare. Thuja finns i sorter som är härdig åtminstone i zon 6 och fungerar bra som häckväxter. Undvik att plantera dem som barrotsplantor utan använd krukade exemplar som är visserligen dyrare men mycket säkrare. Rådjuren älskar visserligen tuja. Därutöver finns också idegran som klarar zon 4-5 (5-6), men eftersom de är ordentligt giftiga och om häcken ska klippas vill jag avråda för dem eftersom flisor eller spån som man kan få i sig vid klippningen kan innebära förgiftning.
Kanske bok som behåller bladen på vintern även om de inte förblir gröna. Tycker jag är vacker. Dock är den bara härdig till zon 3, men det finns ju massvis med exempel på när härdighetsrekommendationerna är något överdrivna. Testa med en planta och se hur det går om du inte har bråttom! Här är annars en länk som jag hittade med lite tips på häckar.
vill du ha ''städse'' grön eller ''vinter'' grön växt ??
städsegröna växter du kan ha , är barrträd eller buxbom . jag hade nog valt barrväxter i ditt läge eller ev härdiga buxbom
vill du ha en vintergrön växt är så fall vintergrön liguster . finns ju härdigare sorter för zon 4 som du säkert kan hitta på plantskolan . men dom vintergröna växterna tappar ju bladen på vintern eller våren elelr är delvis städse gröna .
Hej!
Det finns flera sorters rhododendron som du kan använda till en friväxande häck.
MVH
Jan Lindgren