inomhusväxter - sådd?
Fråga från en växt-amatör: om man vill ha inomhusväxter, gäller väl samma såtider som med utomhusväxter? Alltså, när ska jag sätta fröer om jag vill ha en inomhusväxt? Och har någon tips på vilka växter som funkar inomhus?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ett kul tipps är att sätta lite gurka och låta den klättra uppåt…sjukt fin färg på den växten
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Har nu fått för mig att jag för första gången ska odla gurka. Någon som har bra tips och idéer om hur man bäst sköter en gurkväxt som ska stå inomhus?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Gurka inomhus kan knappast gå om inte det är extremt ljusa fönster och hög luftfuktighet. Rothalsen är gurkans svagaste punkt och den kommer inte att bli tillräckligt kraftig utan där kommer plantan att ge upp.

Många inomhusväxter tex pelargon, browallia behöver lång tid på sig, har för mig att dom kan man så nu i feb, men kom ihåg att dom behöver extra ljus för annars är det nog ogjort!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#3 Hmm, ljuset kommer inte vara några problem men sen kanske det är kört trots allt. Skulle det fungera bättre att ha plantan på balkongen? Har ett rätt vindskyddat läge (utom nu i stormen) med sol merparten av dagen.
Värdinna på Fantasy

Inget extra ljus behövs förrän de har kommit om de inte är ljusgroende förstås.

Jag menar extra ljus under uppväxten , har man inte det så blir resultatet pissvingliga, bleka växter
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Balkong är något helt annat än inomhus och mot en södervägg kan man mycket väl odla gurka. De kräver dock en hel del utrymme och riktigt stora krukor. Rotsystemet på gurka är svagt men för att det ska bli någorlunda fuktighet i jorden krävs ändå stora krukor.
Hur stort definierar du "riktigt stora krukor?" Sorten jag har valt heter Rinish Pickling om det är till någon hjälp.
Värdinna på Fantasy
På ett annat forum har de rekomenderat krukor av storlek 15-20 liter. Det är ganska mycket så jag antar att det borde räcka?
Värdinna på Fantasy

I alla fall inte mindre än 10 liter men gärna 20 liters krukor. Välj en ljus färg på krukan eller använd lerkrukor. Svarta plastkrukor blir mycket varma och det kan skada gurkornas svaga rotsystem. Lerkrukan håller jämnast temperatur men behöver mera vatten.
Tackar och bockar =)
Värdinna på Fantasy
Jag hade gurka på verandan två år i rad. Satte två plantor i en 60-liters jordsäck som jag placerade i en gammal äppellåda av trä. Det var häftiga plantor som klätrade först uppför hela fönstret sedan band jag dom under taket nästan 2 meter. Någon gurka hängde ner från taket också, vilket såg kul ut. Men några skärdar at prata på var det verkligen inte, kanske blev totalt 4-5 gurkor och av samma sort (suyu long) har jag utomhus och i enkel plastväxthus skördat bärkassevis med gurkor. Mer en kul grej än gurkodling altså på min veranda.
#4 Tack! :D
Fler tips på inomhusväxter man kan så själv?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Abutilon (klockmalva), passionsblomma flera sorter finns man kan så själv, änglatrumpet, eldkrona, mimosa pudika (jätteroliga som klappar ihop sig om man nuddar bladen har varit mina ungars favorit), olivträd……

Du menande rörmigej eller Sensitiva (Mimosa pudica). Jag är lite petig och rättar din stavning.
det går så bra så, jag är en riktig slarvare när jag skriver på datorn :)

#3 jag har sol halva dagen i mitt fönster, och måste säga att gurkan växte riktigt bra. (fick inte gurkor, men det var väntat)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus