Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 1899 ggr
gamlingen
0

Lökarna sticker upp vad gör jag?

Satte såväl tulpaner som krokus och nåt annat i höstas. I blomlådor. men det har börjat komma upp nu.Blir det kallt fryser dom väl ihjäl! Kan jag ta in lådorna och börja vattna? Får jag tidigare krokausar och tulpander då?

anneliw
0

Hej gamlingen!

jag har också fått en massa lökar som sticker upp. Jag tänkte lägga över filtduk om kylan håller i sig.

Jag har ju själv dessutom satt i krukor för att ta in i värmen och ljuset för att de ska slå ut och stå riktigt länge. Tror tyvärr att dom skulle stå mörkt också, gjorde så förra året, men hälften misslyckades. I år satte jag dem därför invid väggen på altanen- nu har det som tur är inte varit särskilt ljust ännu med denna regniga vinter- men skulle det bli ett långvarigare högtryck får jag väl täcka dem ett tag. Det är så fint att ta in krukor med lökar och låta dem stå kvar i krukorna, de står ju så mkt längre då. Hoppas du klarar dina lökar.

Anneliw

Bjornen
0

Många lökväxter tål mycket köld. Man kan naturligtvis ta in lådorna nu men ha dem helst ett svalare ställe men ljust förstås. Krokus klarar mycket låga temperaturer utan att skadas, tulpanknopparna är känsligare. Olika narcisser har känsliga knoppar och flera minusgrader kan innebära att knopparna torkar och inte slår ut. Överlag är smålökarna tåligare än de större lökväxterna. Kejsarkrona fryser lätt bort vid enstaka minusgrader.

Täckning av luftigt material skyddar från både värme och kyla. Löv, granris är lämpligt att täcka med. Filtduk fungerar bra som täckning när det är kallt men är inte så bra om de ändå försöker växa.