Januarijobb och jordborr
Snart känns det tjatigt att tala om vädret. MEN förundras varje dag. Trodde aldrig att det skulle gå i början av januari att slå ner stödstolpar för rosorna. Inte en tillstymmelse till motstånd i marken. Ska jag klaga över något så är det kanske att marken är lite väl svampigt mjuk.
Tack vare värmen, går det bra att jordisera och det är ju bra! Men visst är marken vattenmättad.
Det är riktigt tungt att lyfta upp jorden när man borrat någon decimeter.

"Jordisera" - smaskens ord. Hade inte hört eller läst det förut.
Har du en sån där Skurupborr - eller vad den nu heter?
Kom just in efter en kvällspromenad med hunden och här är marken faktiskt frusen åtminstone på ytan just nu….
(Munsö i östra Mälaren)
Numer pensionär i Nynäshamn

Det kanske kommer en köldknäpp. Längtar efter att sjön fryser till. Just nu är det bara geggigt hos mig och det går knappt att röra sig annat än på vägen.
Marken är frusen hos mig i Grillby/Enköping.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ja, Christina, jag är lycklig ägare till en Skurupsborr. Det kallas att jordisera, när man gräver ner matavfallet.

"Lycklig" ägare! Så du är nöjd med den förstår jag. Rekommenderas?
Ja, den kan jag verkligen rekommendera! Det är ett snabbt och effektivt sätt att bli av med matavfallet och samtidigt få gödning precis där den hör hemma. Så slipper man hantera det först i komposten och sen när den ska spridas ut på landet. 

Förresten - hittade hemsidan på nätet. Rolig läsning som varmt rekommenderas för alla miljöfreakar. Som jag har en känsla av att vi alla här är.
Rimligt pris - vilken storlek skulle du rekommendera Ikna? Jag är en sån som alltid köper det största, i tron på att det är det bästa. Men jag är relativt liten och klen och lat, så är det för jobbigt lägger jag av.
Jag har inte det exakta måttet nu, men uppskattningsvis är det ungefär 20 cm i diameter. Perfekt redskap för den som är "liten, klen och lat"!

Det avgör saken - jag beställer den och får den då säkert i god tid innan grävdags. Dessutom är det alltid roligare med lite olika redskap att välja mellan.
Jag har de senaste åren grävt med massor med dåliga spadar. När jag bad sonen hjälpa till, skaffade han en flåhacka vilket underlättade. Hade inte fattat själv att det faktiskt fanns genvägar. Men nu ska jag unna mig ALLT som underlättar.
Har varit ute i två dagar och grävt! Härligt att kunna vara ute i januari! Otroligt! Men det sparar tid i vår! Har grävt ca 50m2. Har en superbra Fiskars ergonomisk spade och en helt vanlig grep, inget speciellt märke. Det fungerar mycket bra! Nu åkte det bort lite till av gräsmattan! Tuvorna lade jag i ett "dike" där vi planterat syrenhäck från skott, behövde fyllas ut lite till. Bra att kunna återanvända!

Börjar mer och mer inse att det lönar sig att ha rätt redskap. Har slitit med tunga och oslipade spadar. Till våren ska jag ha bra grejor!

En fråga som dyker upp när det talas om detta med att "jordisera" är om det blir invasion av sorkar som vill åt matresterna.
Eller..
Om man ska jordisera bärbuskar och träd, kan man inte skada rötterna.
Är det någon som har erfarenhet från detta?
#15: Jag har aldrig haft nån invasion av sork och jag har jordiserat 2 år.
Vet inte vad du menar med att 'jordisera bärbuskar och träd'….. menar du om man jordiserar intill buskar och träd, så kan man nog skada rötterna, men man får se till att hålla avståndet. Jag brukar bara jordisera i trädgårdslandet där det är fritt från grödor.

Haha, ja hjälp det är verkligen en mild vinter, samtidigt som det då och då slår till och blir kalt. Just nu är marken utanför stenhård i ungefär 1 cm sen är det tung tung blöt jord under…..
Maken var ute och grävde undan för en grusgång som såsmåningom ska stå klar, enl honom var det riktigt tungt. Jag tror honom. Själv är jag drabbad av ryggskott blott 28 år gammal. :S
/Lillhumlan