Plocka svamp och kunna svamp
Alldeles för sent upptäcker jag att det finns en distansutbildning vid Umeå Universitet i svampkunskap. Nu är det kört för höstterminen, men jag tror jag gör ett försök till våren. Vore kul att ha akademiska betyg på svampplockning och gå runt i skogen med grupper under höstarna.
Kursens mål är att de studerande efter genomgången kurs skall ha grundläggande kunskaper om svampriket, svamparnas biologi och toxikologi, ha kännedom om matsvamparnas användbarhet och hantering. Kursen innehåller bl a morfologi och systematik. Svamparnas utveckling och förökning. Artkunskap med inriktning på mat-, förväxlings- och giftsvampar. Bestämningsmetodik. Svamparnas roll i naturen. Svampgifter; indelning, verksamma substanser och förgiftningssymptom. Plockarkunskap.
Här finns en redovisning med bilder av ett projektarbete om soppar. Och på samma sida en annan redovisning om färgning av ullgarn.
Och så lade jag upp under länkar en alldeles utmärkt svampguide.

Stinksvamp har jag på tre ställen på tomten och lyckas aldrig utrota. Går runt och sniffar för att lokalisera dem när den pinsamt äckliga doften börjar sprida sig. Här läser jag att den går att äta.

Herre jessus! 
jag som inte kan skilja på flugsvamp och trattisar…
Men jag funderar på i sommar och gå en svamp sök kurs med Tyson.
Hoppas att han har Guldnos och hittar rättaa svampar än vad matte utan hund gör…..

Låter helt perfekt att ha en hund att gå kurs med!
Jag har lärt mig en tio-tolv svampar i min omgivning, som jag är helsäker på. Annars brukar jag till folks förskräckelse smaka på den råa svampen. Smakar den gott så är det OK. Visst jag vet att det finns vita svampar med mild smak som kan vara bedrägliga, men just därför hoppar jag över de vita. Om jag inte tror de är champinjoner……..
Jag plockar bara gula kantareller och Karl Johan, för de är de enda jag är säker på. Gula kantareller har jag i skogen 100 m hemifrån och jag brukar få ihop ca 10 liter under sommaren.
Fast det vore ju kul att kunna lite andra svampar också.

haha…jag är lika dan..smaka och se…
men en kurs i "svamp-jakt för hund", ska det minnsan bli i år….:-)
Jag tycker faktiskt de röda ståtliga svampen med dem vita prickara, är trots allt ståtligast om man inte jämför fjällskivlingen. 

Ps….så här sätter jag hunden i skolan istället för matte! 

Den röda ståtliga kan man ha mycket roligt med. Berusa sig med och gå bärsärkagång eller utrota vägglöss.

Oj då…det visste jag inte att man kunde….
Berusa dig med…hm…"flugsvamps-nubbe…
Kanske nått nu till midsommar och satsa på…

Fast det finns lite trista bieffekter - '2-4) timmar efter förtäring inträder vanligtvis symptom som illamående och kräkningar, följt av oro, förvirring, agitation, hallucinationer, muskelryckningar, hjärtklappning, torra slemhinnor, stora pupiller och i vissa fall störd tids- och rumsuppfattning' Nä det låter inte som om man kommer i feststämning precis. 
Det finns ju annat - se alla smaskens förslag på Shettissajten

#4 Ikna om du har ett kantarellställe behöver du inget annat! Det är ju det godaste av det goda. Själv plockar jag mest trattkantareller i mängder i oktober. Brukar nästan vara det enda jag hittar som inte är maskätet.
Tidigare kunde jag en hel del om svamp och jag hoppas komma mej ut i svampskogen nu när vi kommer till Sverige. Dessutom har jag en namne som skriver böcker i ämnet, så jag har fått många telefonsamtal, när jag bodde i Sthlm att komma och hålla kurser.

Aha - då tror jag kan kan gissa ditt efternamn.
Skulle tro det Christina. Och vad gör du ute på nätet så tidigt på morron? By the way, Good morning!

På väg till jobbet nu - så nu rusar jag!