Oxel och rönn
Oxel och rönn blommar just nu hos mig. Har satt igång precis när körsbärsträden slutat. Är inte blomningen på alla vilda träd överdådig?Njuter av den den korta tid den varar.
Vår tomt bestod mest av alar och hasselskog som vi huggit oss igenom. Enar, rönner och oxlar sparade vi här och där. Och dessutom har det dykt upp lite vildaplar och vilda körsbär, sedan vi rensat bort slyn. Sedan fräste vi jorden och tog bort stubbar och anlade gräsmatta. Ett år när vi borta hela sommaren blev hela gräsmattan återigen ett buskage av sly. Så trädens rötter lever där under.
Rönnen blir så fin på hösten med sina bär.
Oxlarna i kvällsolen. Mellan dem skymtar en annan rönn.
Häggen ser rosafärgad ut när den börjar vissna. Snart är den full med spinn igen som vanligt antar jag.
Inga särskilt ovanliga träd men de ger sitt bidrag. Har du några mer spännande träd?

Usch - mycket riktigt är häggen nu full med hängande stora nätsäckar fulla med larver. Omöjliga att nå att plocka bort. Häggen lär visst också vara värdträd för bladlöss. Mycket mat till fåglarna blir det i alla fall.

Häggen är hemskt nu. Man ser flera häggar som int har ett blad kvar utan som bara är intäckta av nät och larver.
Ja häggen är ett värdträd, språkprovet i studenten handlade just om häggträdet så jag lärde mig om den tillika.
Häggen är ganska o-omtyckt egentligen, men doftar så härligt vid blomningen så den är förlåten av mig iaf