Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 5184 ggr
Petra_
0

Blå bolltistel?

Jag är på jakt efter Blå bolltistel.

Jag vet att det finns fröer, men jag tänkte försöka här först och se om det är någon som har en eller fler småplator att sälja, då jag och frösådd inte kommer överens :)

Aconitum
1

Hur många vill du ha? Har självsådda fröplantor i massor.

Petra_
0

Åh vad bra! Är de lätta att få att överleva? För isåfall behöver jag tre st, men äsch, ta fyra om du kan avvara det. Bättre att ha en reserv :)

Vad vill du ha för dem? Och vart bor du?

Aconitum
0

Kolla din inkorg, Petra!

Christina
0

Jag frösådde förra året och satte ut plantorna. De har vuxit som bara den men först nu kommer blommorna. Tror det beror på att de planterats mellan lågväxta Rosor. Min tanke var att de skulle sticka upp sina dekorativa huvuden att vaja ovanför rosorna, men troligen har de fått för mycket gödning i den välgödslade rosrabatten. Kanske bättre nästa år?

evast
0

Härligt med Bolltistel har också många självsådda plantor om du önskar men det jag tycker är mest spännande är en vit som jag fick frö till i våras och hoppas verkligen den ska blomma nästa år

Jenna-Gun
0

Får jag fråga en sak.

Varför är ni så snåla med bilder på växter ni har.

För oss som inte kan så mycket vore det kul att se och få inspiration.

Jenna

evast
0

Sitter på stugan med världens långsammaste modem har försökt i en kvart nu att få till en bild men ett tu tre kanske det kommer

evast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild

Amiechan
0

De är granna :)

Christina
0

Är de alltid så sena? Mina kom först nu i september. Hoppas de blommar tidigare nästa år.

anki1
0

Jag har försökt att lägga in bilder + en "avatar", men datorn vill inte, den stänger ner bildmappen när jag försöker.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

evast
0

Nej så sena brukar de inte vara mina brukar blommar i augusti

Christina
0

Hoppas mina kommer på bättre tankar nästa år. Men jag misstänker som sagt att det är den välgödslade rosjorden som spökar. Dvs att det blev mer blad än blom.

Pehpsii
0

Sprids inte tistlar förfärligt lätt, eller är de bara den "vilda" varianten? Jag hade gärna haft det på "baksidan" av huset där jag ska ha lite mer vildvuxet och naturligt, de är kanon att skära ner och torka inför vintern åt min kanin nämligen.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Bjornen
0

Blå bolltistel finns med gråa blommor eller blåa, liksom grå bolltistel finns med gråa eller blåa blommor. Bolltisteln kan bilda större bestånd på torra och väldränrade marker och kan självså sig vid lämpliga förhållanden, men bolltistel är ingen växt som sprider sig som vilda tistlar. Bolltiistel är knappast något lämpligt kaninfoder med sin hårda stjälkar och ganska vassa blad och hårda blomställningar. Då är flera vilda tistelarter mycket godare och lämpligare foderväxt åt djur. Exempelvis är brudborsten mycket gott foder åtminstone åt nötkratur, får och getter.

Pehpsii
0

Kaniner behöver rätt rejält gnagmotstånd och sätter gärna i sig pinnar och dylikt, med eller utan taggar.

Menvart får man tag i dessa fröer? Jag har gått igenom fröhyllorna härikring men kunde inte hitta någon tistel alls.

Tilda-T
0

Finns på Impecta.se

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pehpsii
0

Nu har jag beställt deras katalog (=