Herrgårdspionen blommar

Vackert!
Min pion har precis i delar gått från knopp till blomning också, även denna lär tappa sina blad snabbt, antingen självmant eller med hjälp av katter…:/

Tjusig pion å en herrgårdspion låter fint på namnet :-)vi har 1 pion här å antagligen en bondpion :-) fast uppriktigt sagt vet vi nog inte vad för slags pion de är för den är hämtad å planterad för länge sedan men om nu knopparna slår ut så skall jag ta en bild så kanske man får reda på vad för slags pion de är .
#1 Ibland är de skönt med gamla trötta hundar som inte orkar att gräva eller fara fram som odjur ibland plantorna kan tänka mig hur katterna hänger å klänger i pionen fast dom är väl roliga att se på :-)katterna alltså
mvh/bjorsa

Jag vill gärna ha fler pioner. Även om blomningen är kort så är den ju fantastisk.

Ja, pioner är så vackra! Skulle vilja ha flera som doftar också. Den jag köpte för över 4 år sedan är väldigt ynklig, den har inte ens fått blommor utan det är bara små, späda blad på den…:/
Den som nu blommar fick jag som färdig planta av "svärföräldrar", och egentligen är den faktiskt en gravblomma - askan efter en högt älskad kisse vilar under den, så den betyder lite extra för mig… Tyvärr är ju myrorna oxå väldigt förtjusta i den:( *Dags att ge sig ut och köpa myrmedel…*

#5 den var snygg snacka om att naturen kan de där med att vika
mvh/bjorsa

Underbar. Undrar om det kan vara Felix Crousse? Planterade en liten knöl av en sådan förra året. Den lever och ser fin ut, fast liten. Kanske får jag en blomma i år.

De har i alla fall suttit längre än på en av mina herrgårdspioner!
Den är medflyttad från Jämtland och blommade för första gången med flera blommor.
Den slog ut fullt en dag och dagen efter provade vi vår nya vattenspridare - med fint fördelad stråle - och ni förstår nog vad som hände. Alla kronbladen lossnade! 
Här är i alla fall en bild på den från den "fina" dagen!

Christina!
K Lorentzon menade att det är herrgårdspion, som har avlånga knoppar, inte dillpion, som jag gissade tidigare.
Nu vet jag faktiskt varken ut eller in.
Fast Johan P som är mycket kunnig på det här med pioner, säger att det är svårt att hitta generella skillnader mellan de två typerna.
Vet förstås inte vad han anser om knoppformerna, men det är inget han nämnt.

Min har definitivt klotrunda knoppar. Vad beträffar bredden på bladen skulle jag behöva ett jämförelseobjekt. Av bilder i böcker och på webben kan jag inte göra någon riktig bedömning.
Den här har ju funnits i släkten rätt länge och jag kommer i vilket fall som helst att ha svårt att vänja mig av med att kalla den 'dillpionen från Järvsö' 

Vad vacker herrgårdspionen var! Men den liknade på dillpionen, för visst hette den väl så?
När blommar vanliga pioner då?

Jag är nästan säker på att min är en herrgårdspion, men den är alltså väldigt svår att skilja från dillpion. Och egentligen är det inte så viktigt. De blommar ungefär lika tid och lika kort.
Det finns så många olika pioner. En del tidigare och en del senare. Den här som jag har faller nog inom kategorin 'vanliga pioner' blommade förra året 4 juli och höll på ca två veckor.

De blommar ganska kort tid då egentligen den vanliga pionen
Jag skulle vilja ha något som blommar länge så man hinner njuta av dem vid sommarstugan också.

Jo fast rosorna vill dö där. ska beställa en sort av de kanadensiska rosorna till ena rabatten men i den andra vill jag ha nåt annat. Har funderat på pioner, vallmo och sommarphlox.