Rabatter eller vad?
Om någon kommer ihåg så skröt jag lite halvmalligt tidigare om att det här hemma inte växer ogräs i rabatterna. Nåja, min halvmalliga min suddades snabbt ut när jag såg det här --> (fattar tyvärr inte hur man länkar) vid vår ena sommarstuga.
Där ska alltså vara en rosenrabatt (tyvärr har pappa tyckt att det skulle vara snyggt med tulpaner där, jag håller dock inte med).
Forts följer…

Sussi - titta på listan över varningsflaggade blommor. Jag har dem nästan allihop och uppskattar just att de kan överleva i skogsbryn och ängskanter.
Kanadensiska rosor finns det stort utbud av i Finland. Utöver min summariska artikel rekommenderar jag denna artikel av Inger Kullenberg på Finska Rosensällskapet.
Blomqvists plantskola i Lepplax levereras mot postorder och har ett stort sortiment av rotäkta plantor.
Din tomt ser faktiskt ut att vara väldigt lik min egen. Skärgården säger du? Var ligger och i vilken zon? Har en tomt i Stockholms skärgård, vid ett träsk - dvs liten insjö. Blandad ängsmark, torr skogsmark och stor fuktig yta mot träsket. Mer om vad jag har finns på min hemsida.

Vilken zon vet jag inte men sommarstugan ligger i åbolands skärgård, alltså vid Åbo, om du vet var Åbo ligger.
Marken där är ganska stenig och torr. Det kan också gå länge mellan regnperioder.
Jag fastnade lite för den kanadensiska rosen Champlain, de andra var lite för höga med. Hittade den också på Blomqvists plantskola som du länkade till.
Vallmo, som hörde till de varningsflaggade blommorna har jag också funderat på att sätta i det andra blomlandet, samt pioner, för där måste vara någonting tåligt och högt så att inte ogräset kväver dem.
Tack för länkarna! Vad skulle man göra utan dig eller denna sida, jag hade inte ens någon aning om att det fanns något som kanadensiska Rosor.

Vad glad ju blir att du hade nytta av tipsen! Gillar själv kanadensarna som varit friska hos mig. Tror att Åbo har zon I i Finland och då ska man som svensk lägga till två och det är alltså ungefär samma som svensk zon 3. Samma som jag har då. Men jag brukar (fast gör förstås undantag optimist som jag är) köpa Rosor med marginal uppåt. Alltså är de flesta av mina för zon 4 och uppåt.
Många svenskar handlar hos Leif Blomqvist och är jättenöjda.
Intressant att ni nämner Blomqvists plantskola i Finland, för dit har jag bara ca 7 mil att åka :)

Kickboard - OM du besöker den - berätta! Jag tänkte en gång beställa men Leif Blomqvist levererar med biltransport till närmaste ASG-depå, vilket inte passar mig som vill ha per post till en ö. Passar dock säkrt många andra. Han svarade snabbt och bra på mail, vilket jag uppskattade mycket.
Jag har inte varit dit, men köpt deras växter då de kommer ut hit till våra blomsteraffärer i närheten och säljer. Man kan beställa vad man vill att de ska ha med. Borde nog åka dit nån gång faktiskt och se vad de har på ort och ställe.