Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 6388 ggr
Bruzapetra
0

Hur rensar man?

Hejsan.

Vi köpte vårt drömhus för ca 8 mån sen med en underbar trädgård med massor av blommor äppelträd bärbuskar o.dyl. Huset är från 30 talet, rött trä med vita knutar. En riktig smålandsidyll. Men, jag får ångest nu när jag ser all grönska och inte vet hur jag ska rensa. Landen är liksom lummiga överallt!!! Jag vet inte vad som är ogräs och inte. Ett stenparti är byggt i etapper längs en sluttning och där växer massor av höga kraftiga grässtrån som nästan tar över alla blommor och rötterna är jättedjupa! Det måste väl vara ogräs? Och hur gör jag med alla de blommor som blommat över, klipper man ner allt eller ska det vissna av sig självt? Börjar jag gräva efter ogräs känns det som om jag får med mig alla "riktiga" blommor oxå. Och lökarna när de är klara ska man låta bladen vara kvar? Snälla ge mig lite tips på hur göra!!!!!! Jag ska försöka lägga in lite bilder i mitt fotoalbum om nån nu orkar kolla.

Tack på förhand, hoppas ni tog er igenom min långa utläggning:)

Mvh Petra

kickboard
1

Spontant skulle jag råda dig att  vänta och se lite till så du ser hur växterna blir i vuxet tillstånd och hur de blommar. Sedan skulle jag i höst gräva upp de blommor jag vill bevara och rensa deras rötter från ogräs. Det som blir kvar måste  grävas om om det är helt överväxt och sedan planterar du ut det du vill ha kvar där du vill ha dem. Mycket jobb blir det säkert.

Bruzapetra
0

Tack för hjälpen!

Det låter som riktigt grovgöra (suck) men jag får intala mig att det är roligt:) Det svåra är ju att det liksom kommer så många blommor på samma ställe. Tänk om jag tar bort allt utan att veta vad! Men jag väntar ut tiden lite så får jag känna efter.

Mvh Petra

Christina
0

Kickboard har alldeles rätt förstås. Det finns inga genvägar. Men du kan ta en rabatt åt gången och göra den ordentligt. De andra kan vara vildvuxna i väntan på sin tur och på att du får tid och lust. Där kan du dra upp det mest påfallande störande ogräset.

Christina
0

Förresten - pigga upp oss andra med att ta bilder av det orensade så vi kan säga ack och o! Kanske ser det ut som på den här slänten hos mig, där det blandas ogräs, vilda blommor och planterade? Nu har jag - ingen bild tyvärr - gått med kantklipparen och fått bort gräsrufset mellan gräsmatta och slänt - och vips ser det bra mycket prydligare ut.

Bruzapetra
0

Christina, det lät som ett bra råd! Jag ska ta bilder och lägga in senast imorgon. Jag vill ju att alla andra ska få njuta lite med:) Och vilken fantastiskt vacker trädgård du har. Faktiskt lite lik min egen:) Tyvärr ligger det ingen liten sjö nedanförGråter, eller havet kanske det var! Men jag har ialla fall en lite näckros damm och en bäck med små söta broar över!

Christina
0

Det är jättekul att se bilder av andras trädgårdar så det ser jag fram mot.

Nä det är inte havet. Vi bor på en ö i skärgården men vid en liten insjö. Den stora fördelen är att vi satt en pump i sjön och nu har maken grävt ner slangar och fixat vattenkranar på fyra olika ställen i trädgården, så det är lätt att vattna.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Så här ser det ut efter kantklippning. Visst blir det rätt mycket prydligare, säg?