Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettfröer
Läst 260 ggr
Magi-cat
3

Vem kontrollerar frömarknaden?

Det här har jag inte tänkt på förut. Fröer och tillgång till dem kan verka så självklart, men det är det inte. Bra och viktigt att det kommer upp …

"Varje frö är ett mirakel. Men vad händer om stora bolag tar makten över fröerna och frön och utsäde importeras? Vad händer med den genetiska mångfalden? Vad betyder det för Sveriges beredskap och matsäkerhet i en orolig omvärld och i klimatproblematiken? Det pågår ett tyst krig om vem som kontrollerar frömarknaden, men nu höjs röster om vår utsatthet. En dokumentär av Tina-Marie Qwiberg och Andi Loor."

https://www.svtplay.se/video/e4zX9Z6/kriget-om-froerna?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Varje frö är ett mirakel. Men vad händer om stora bolag tar makten över fröerna och frön och utsäde importeras? Vad händer med den genetiska mångfalden? Vad betyder det för Sveriges beredskap och matsäkerhet i en orolig omvärld och i klimatproblematiken? Det pågår ett tyst krig om vem som kontrollerar frömarknaden, men nu höjs röster om vår utsatthet. En dokumentär av Tina-Marie Qwiberg och Andi Loor.
alva03
2

att skörda egna fröer och gå på fröbyten hjälper mångfald och man slipper stötta stora firmor!

MVH Alva <3

Sindri
1

Jag har läst om det där med fröer för länge sedan. Det är samma sak med genmanipulerat utsäde. Bönderna blir "livegna" hos fröfirmorna.
Som tur är finns det de som jobbar i motsatt riktning. Att vi skall gå tillbaka till mer ursprungliga sorter som själva utvecklat sig, kanske genom århundraden, till att tåla både för mycket och för lite vatten, värme och kyla.

Jag är med i en lokal trädgårdsförening där vi byter plantor, fröer och knölar. Alla har tyvärr inte den möjligheten, men då och då ser jag frön i handeln som kommer från gamla kultursorter. Det finns även de som säljer på nätet, dock brukar det inte finnas såna mängder, men har man tur så kan man få tag på såna.

Maleficum
2

Tyvärr är det ett problem som pågått länge nu.

En gammal dokumentär på radio där de pratar om just variationen av majs i Mexiko och hotet från stora företag och genmanipulerad majs (även när deras egna lokala majs blir pollinerad av genmanipulerad majs så skapas massa problem eftersom de stora företagen "äger" dem generna och helt plötsligt då blir "ägare" till avkastningen).

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/1011890

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Om Mexico, om maten de lagar med majsen, och om kampen för att kunna behålla alla gamla majssorter. Och så gör du egna tortillas hemma!
Sindri
1

#3: Och tyvärr är problemet ännu äldre än så. Både den genmanipulerade och F1 hybrider har funnits länge nu. Jag har också köpt F1-fröer innan jag förstod hur det var.

Rådjurstoken
2
Nästan alla svenska grönsaksfrön importeras från en handfull stora kemiföretag. Deras fröer kan inte eller får inte återanvändas av bönderna.– Vad händer om gränserna stängs? Det här måste ses som en beredskapsfråga, säger Andi Loor, en av filmmakarna bakom Svt-aktuella Kriget om fröerna.
Magi-cat
1

Nu har jag gått med i Sesam, för att stödja bevarandet av fröernas mångfald.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen