Plantera på grav
Gick igår en guidad rundtur på Skogskyrkogården i Stockholm. Konstföreningen på min arbetsplats stod som arrangör. Platsen är upptagen på listan över världsarv. Ett världsarv är ett kulturminne eller naturminne som är så värdefullt att det är en angelägenhet för hela mänskligheten.
Det slog mig hur många som varit kloka och planterat funkior av den lågväxande sorten på gravarna. De stod så vackert mot stenarna och kräver ett minimum av skötsel. Behöver i princip bara vattnas vid planteringen och sedan kan man vid tillfälle ta bort vissna blad.
Vitkantad hosta med vita fänrikshjärtan är en klassiker som håller sig fin hela sommaren. Funkior och hosta är bra och långlivade växter. Läs om dem här.

Ja, tips och råd om vad som lämpar sig att plantera vid gravarna är alltid bra att få. Det är ofta en sak som man glömmer att fråga om. Oftast är det ju jobbigt att tänka på sådant åtminstone i början.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Javisst. Jag blev själv riktigt inspirerad. Har satt sommarblomsplantor i allmänhet och de har lätt vissnat bort. Nu ska jag göra en uppryckning av pappas grav i höst. Några tidiga vårlökar och en planta av någon funkia, brokfunkia tror jag, och två vita fänrikshjärtan.
Är en dålig gravbesökare, men min mor går dit då och då, men orkar inte längre planera och/eller plantera.

Jag är superdålig på att gå till kyrkogården. Har dock ingen gravsten till min mammas grav då hon valde att ligga i minneslunden. Men ett ljus tänder vi där ibland och så en bukett med blommor. Lite fantasi löst, men man ka´n inte göra så mycket vid en minneslund liksom.
Audiatur et altera pars

Gör inte som något smartskaft till släkting (vi vet ej vem) till mig gjort och plantera ett stort cypressträd vid gravstenen !
Min farfars gravsten syns inte pga av detta numera enorma träd…det ser bedrövligt ut :o(
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#5 Oj då. Svårt också att ta bort något som planterats ömsint av en närstående.
Annars kan man ju tänka sig ersätta med hosta och fänrikshjärtan - se #1.
När jag var liten och följde med mormor till kyrkogården, så sprang jag runt och plockade blommor, från de gravar som hade många blommor, till de som inga hade, så att de som låg där inte skulle bli ledsna…

#7 - Gulligt - lite skillnad mot dem som gräver upp och flyttar hela plantor, som nämnes häromdagen i annan tråd. DET har jag svårt att begripa.

Att stjäla från någons grav kommer jag aldrig kunna förstå mig på. Men att stjäla över huvud taget har jag svårt att förstå visserligen. Varför så svårt att lära sig vad som är mitt och ditt. Kan inte vara en extremt svår lärd läxa tycker man.
Audiatur et altera pars
#9 Till mitt försvar får jag väl säga att jag bara tog lösa vissnade blommor, jag ryckte inte upp något ur jorden. (Sen var jag ju 5). Men annars går väl inte folk och stjäl från gravar?

#10: Tyvärr så gör de det. De gräver upp blommor och tar ljusstakar och grejer från gravar. Och inte dyker de upp på andra gravar på kyrkogården utan de hamnar hemma hos folk efter vad jag förstått.
Hade ruggiga problem med detta inne i Gävle förra sommaren. Många som skrev insändare och efterlös sina blommor och saker de dekorerat gravar med. Och nu pratar vi vuxna människor som inte lärt sig vad som är mitt och ditt.
Audiatur et altera pars

#10 Det du gjorde var ju helgulligt och ingen skulle ha tyckt något annat om de såg den söta femåringen vilja trösta dem som inte fått besök på länge.
Det vi talar om i #11 och i den förra tråden var något helt annat som är obegripligt. Hoppas de människorna drabbas av spöken! Eller åtminstone av odjur i sina plantor.
Det låter ju helt sjukt. Det kan ju inte vara vuxna normala människor som gör det. Här (i Kalix) har vi problem med ungdomar på eu-mopeder. De trimmar dom och kör som galningar, bla på kyrkogården. Det tycker jag är nog så respektlöst, så jag kan ju föreställa mig hur det skulle kännas om det man hade planterat förstördes eller stals.

#13: Tyvärr är problemen det att det verkar vara helt "normala" vuxna människor som gör detta. Om nu inte har förverkligat sin rätt till att kallas normal när man gör något dyligt.
Något annat vi hade i min komun för ett par år sedan var en familj som fick sin sons gravsten full med klotter varje dag. De skurade ren den och någon var dit och klottrade på den. Nu pratar vi om en familj som mistat sin tonåring alltså. Och andra tonåringar var dit och skändade hans grav efteråt. För det är att skända anser jag när man ger sig på en grav, även om man inte gräver upp graven utan ger sig på gravstenen. Fattar inte hur det är möjligt att man kommer på en sådan tanke ens.
Audiatur et altera pars