Vanlig husspindel eller vad är den för sort🕷️
Dom här har jag gott om i huset och googlar husspindel men tycker inte det stämmer helt med dom bilder jag fått upp både i färg och storlek den här ser större ut.
Någon som är insatt kanske vet vad för spindel det här kan tänkas vara. Bilden gör den inte helt rättvisa storleksmässigt, hittade nyss den här liraren i källaren i trångt utrymme så det var svårt att ta bild men dom är även uppe i bostaden snabba som attan att få tag på bästa sättet är en glasburk som dom får klättra upp i sen släppas ut man har inte en chans mot dom för dom ränner iväg med en väldig fart.
Har undrat flera år vad för spindel det kan vara kanske är det en sorts husspindel ändå och det vore intressant att veta och jag tycker dom både är mäktiga och fina 🕷️
- Redigerat 2025-11-15 08:45 av [Winternight]
Det finns en husspindel som ser ut som den där, men den kallas inte husspindel. Kommer inte ihåg nu vad den kallas….
Jag tycker den ser ut som vanlig husspindel. Vi har en hel hög inne varje vinter som håller undan småkryp. Alla ser inte exakt likadana ut.
Har tänkt mig att någon sorts husspindel kan det vara men eftersom dom är så pass maffiga blev jag nyfiken om dom hör till husspindel släktet . Kollade lite och vi har tydligen runt 730 sorters spindlar bara här i Sverige det kunde jag aldrig tro så pass många olika och i världen 42 000.
Spindlarna gör ett kanonjobb åt oss dom är verkligen bra på att hålla undan andra skadedjur så varje gång jag ser dom säger jag tack för hjälpen spindel 🕷️
- Redigerat 2025-11-15 14:22 av [Winternight]
Liknar mer vargspindel…vet inte om de räknas som hus spindlar…är så rädd för spindlar att de är svårt o googla dom🤣men i en gammal lägenhet så kom de in 2st 10cm stora spindlar varje vår o höst. Hade inte spindlar i lägenheten annars. Fick ta hem granne för o få död på dom eller ta ut dom för är som sagt är livrädd. En sån i min bostad o jag hade gått hemifrån direkt. Usch…vet att de är nytto djur men usch de skrämmer mig jätte mkt.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#4 Vargspindel det låter spännande vi har tydligen 58 arter registrerade i Sverige när jag kollar åter igen en sån där nuffra som förvånar mig hur många olika arter som finns här sånt man inte alls tänker på men väldigt intressant att få lära sig om.
10 cm är dom inte men stora vad ska jag tippa på med benen och kroppen svårt att avgöra och dom lär inte sitta stilla och låta mig mäta dom 😁
Tråkigt att du är så rädd för dom men jag kan trösta dig jag är lika med getingar fick mig ett elakt bett för kan det vara 54 eller 55 år sedan som barn det där sitter i men idag är jag bättre och jag har anpassat mig att samspela med dom på ett bra sätt när jag är ute i trädgården och jobbar men kommer dom alldeles inpå då ryggar jag tillbaka och springer snabbt därifrån.
Jag är inte den där fega kraken tvärtom det vill väldigt mycket till för att skrämma mig eller skapa rädsla men en liten sketen geting det är ärligt lite pinsamt hur jag kan lubba iväg som en fåntratt 😳 så alla har vi nåt en del spindlar andra getingar eller något helt annat 😎
Ändå är jag så mån om getingen dom är såna underbara vackra nyttodjur och intelligenta varelser som jag sett till att dom har fria gräsytor som får växa vilt för att bevara våra bin och insekter som är hotade det är viktigt och betyder väldigt mycket för mig att få göra den insatsen för både getingarna och andra små filurer 🐝
Hahaha getingar är okej för mig sålänge de inte ska vara runt håret för en gång fastnade en o stack mig i huvudet, antagligen fick han lika mkt panik som jag fick. Men spindlar är så snabba o för många ben överallt så klarar inte riktigt av dom. Blivit bättre på o hantera de små spindlarna så kan samleva med dom men än 5cm så får någon komma omedelbums o ta dom🤣. Vi har bålgetingar här o en granne sa att om man låter de vara så kommer de låta bli dig men att de minns. Min ena granne är getingarna efter varje sommar men han vevar o härjar efter dom direkt o de är nästan som att de jagar efter han . Jag låter dom vara o hittills har de bara flugit in o kollat läget o sen flugit ut igen så kanske ligger ngt i hur man beter sig
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag har spindelfobi deluxe, så jag springer när jag ser dem. Däremot så vill jag inte döda dem, för de gör bra mycket nytta i huset och trädgården.

Ingen aning om vad det är för spindel men däremot såg den lilla emojin i rubriken precis ut som att faktiskt var på min skärm… :)
#8: Ja det gör den har inte tänkt på det dom kanske är släkt 😄