Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4176 ggr
Staffan
0

Odjur i trädgården

Även bortsett från de skadedjur och skadeinsekter som äter av växterna i våra trädgårdar finns det odjur som ställer till med besvär på olika andra sätt…

Jag tänker på getingar. Jag tänker på bromsar. Jag tänker på fästingar. Myror. Kvalster. Ormar. Jag tänker på alla dessa smådjur som biter och skrämmer oss sommar efter sommar.

Vilket av alla dessa djur skulle du helst se lämnade dig och din trädgård ifred?

// staffan

ps. Var glad att vi inte har sådana här i Sverige… *ryser*

Faxlin
0

Hmm, svårt att välja bara en av dem. Men jag väljer nog myggor (och knott) i första hand. Det är alldeles för många av dem hos oss och de är stora som reaplan. Nej okej inte riktigt men de är faktiskt stora. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Människan behöver lite besvär :-)något att fajtas med som melker å getingarna sånt friskar upp henne å håller henne på alert nä fram för mer odjur :-)))

mvh/bjorsa

[Anna-N]
0

Kan nog faktiskt stå ut med det mesta under sommaren men ormar som kommer in i trädgården, där är gränsen nådd. Har faktiskt aldrig haft det och tur är väl det för de tycker jag iaf är rysligt otäcka. Annars så knott, mygg och sådant försvinner ju efter ett tag.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja - jag har huggorm och vattensnok. Har svårt att skilja på dem, eftersom jag sällan stannar upp och granskar dem ordentligt.

Försonar mig lite (försöker i alla fall) med insektsmolnen över tomten just nu, när jag ser alla flyttfåglarna som kommit från Afrika för att äta sig mätta här och föda upp sina ungar. En biståndsinsats?

När jag bodde i Malaysia några år hade vi en trädgård som gränsade mot en golfbana. En tankbil åkte runt och sprutade hela området en till två ggr i veckan för att vi och golfspelarna skulle slippa besväras av insekter. Besprutningen skulle inte vara skadlig för däggdjur. F-n trot. Hela området doftade av klor och det fanns inga insekter och inga fåglar heller.

Däremot massor med apor som snodde bollarna när vi spelade…

Så här stiligt bodde vi då ………

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här bor vi nu……

Lite standardskillnadFlört

MaMaMade
0

*Ormar*! *Huvva*!

Christina! Vad härligt att bo i Malaysia! Vi är Asien-frälsta men har bara hunnit m Kina o Thailand än…Guben fick jobb i Thailand -02 men då skulle sonen börja förskolan så vi bangade ur…ångrar oss nu. :(

Christina
0

Ja jag trivdes bra i Asien. Bodde först på Filippinerna och sedan flyttade vi till Malaysia. Två skilda världar. Och så har jag en son som bor i Thailand, så dit kommer vi också då och då. Och tvingar honom att fixa med sin trädgård.

Sussi
0

Bromsar och de förbaskade myggornna skulle jag gärna slippa. De andra krypen är inte direkt ute efter en som dessa är så bråkar man inte med dem så bråkar se inte med oss.

Fäsrtningarna är iofs mycket otrevliga men de stör en inte lika märkbart som myggorna.

#4 Vilket pampigt ställe! Men visst ser ändå er nuvarande bostad hemtrevligare och mysigare ut, iaf i svenska ögonFlört

Lisko
0

Det negativa med att bo i Norrbotten är att det är zon 6, det positiva är att det inte finns fästingar, mördarsniglar, ormar eller kirskål. Myten är att här är fullt med mygg, men jag har inte sett några på 20 år, däremot bromsar och blindingar finns det ute i skärgården, å dom är ju skit jobbiiga.

Christina
0

#9 Och perenner och sommarblommor i Norrbotten blir de allra vackraste. Och nu när det finns så stort utbud av kanadensiska härdiga rosor så är inte det något problem.

Jaså det finns inte kirskål? Hm - om man skulle flytta?

Pia
0

Fästingar ställer ju till med så mycket skada för djur och människor, de är urläbbiga och jag har inte förstått vad de är bra för = 1:a plats för icke önskade odjur

2:a plats = myggor, kli, kli så man blir smått tokig, isch:(

Asalen
0

Jag tror jag skulle önska bort alla fästingar. Dom är så närgångna och svåra att undvika. Har svårt att förstå för vem dessa odjur är nyttiga för.