Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: koloniträdgård
Läst 135 ggr
[Undertaker]
7

I väntan på en kolonilott

Ja, då har jag gjort det: Anmält mig till en förening med kolonilotter ca. 7 min till fots från min lägenhet. 200-300qm. Det blir alltså en hel del jordgubbar och potatis om jag får en. ;)
Nu står jag på väntelistan, vi får väl se hur det går. Men det lär vara många år kvar innan jag kan köpa boende med trädgård så jag har tid.

alva03
0

Vänta, vad smart? Hur vanligt är sådant? För jag vore sugen men har aldrig sett någon i min trakt… Hm…

MVH Alva <3

DesK
0

Kolonilotter finns på många ställen. Här i Sverige får man oftast köpa sig en kolonilott.

/Désirée

alva03
0

#2: Aha! #0 låter som om man hyr eller typ får via en förening så jag fick lite hopp där. Gissar att de kostar en del?

MVH Alva <3

Grace2009
1

Det skulle vara sååå kul om du kan berätta mer och dela med dig av bilder småningom. Jag skulle också gärna villa ha en liten kolonilott men tyvärr finns det inga i min närhet (närmaste är ca 10 mil bort). Berätta gärna hur du tänker planera hur du ska använda marken, om du ska försöka få ut så mycket som möjligt i matväg, eller ska du göra en vacker oas? Jag är jätteintresserad.

Hur fungerar det i Schweiz (?) med kolonilotterna? Är det mark du får hyra eller måst du köpa in dig på marken?

Maria
1

Håller tummarna.

/Maria

[Undertaker]
2

#4: Här hyr man i normalfall!

Oftast verkar det vara via en förening som dessutom har lite tillställningar. Så man får även ett föreningsliv på köpet! Det betonas vid intresseanmälan.

Dessa lotter har en delad toalett. Årsavgiften som medlem är ca. 180 CHF (därtill kommer då ytan på ens lott).

220 CHF betalar man som engångsavgift för nyckel och när man tillträder.

Sedan betalar man då för lilla boden som står på varje lott. Beroende på hur nyligen den renoverats kostar det 2000-6000 CHF. Men det går alltså till förra ägaren så när man väl avgår som medlem får man så att säga tillbaka dessa pengar av nya ägaren.

Jag vet inte om man får plantera träd, allt jag vet hittills är att mins 50% av ytan måste det odlas på. Finns säkerligen fler regler som framkommer senare.
De betonar även att man måste vara medveten om att det kräver tid så jag gissar att de har krav på att man sköter om sin lott.

Det är alltid väntelistor för dessa lotter då det är något väldigt populärt här, just då många bor i lägenhet eller bara har en liten trädgård. Fördelen är väl att jag kan spara ihop lite pengar så att det gör mindre ont att börja.

Jag ska absolut ha en hel del jordgubbar. Utöver det potatis. Sedan nog gurka, pumpa och sådant som jag ändå använder en del av. Morötter vore kul att lyckas med. Broccoli är något jag tycker lönar sig. Det är ju som tur är en stor yta…

Målet är att ändå bli hyfsat självförsörjande i alla fall under delar av året när det kommer till grönsaker.
I sig går jag väl back med tanke på årskostnaden av medlemskapet samt kostnaden av boden men för mig handlar det även om att bli lite självförsörjande samt spara på veckohandlingarna. I längden borde man ändå gå plus…? (Okej, jordgubbar betalar jag en halv förmögenhet för varje år så där borde jag nog enkelt kunna minska utgifter bara jag har mer yta att odla på.)

Finns en del växter som ska likna tropiska släktingar men som är bättre för vårat klimat. Där vill jag gärna lära mig mer.

Sedan är tanken att ha en hörna med växter som bin, humlor och andra insekter behöver. Så målet är väl mat som är lämplig att odla i vårat klimat kombinerat med en liten oas för insekter.

Det är en större yta än vad jag trodde när jag anmälde mig så ja, några exakta planer har jag inte än, bara en hel del drömmar och en mor som gärna lägger sig i och tar del av skörden.

[Undertaker]
1

Det är 0.08 CHF per qm så ca. 16-24 CHF.

1 CHF är ungefär 12 kr.

alva03
1

#7: Det är alltså inte ens en krona för en kvadratmeter? Wow! Låter i alla fall billigt som attan ju…

MVH Alva <3

Åsa S
1

Det låter billigt ja för det landet tänker jag. Jag har odlingslotter det var ingen kö alls när jag flyttade till min lägenhet här i utkanten av stockholm så jag tog 2 lotter, som jag fortfarande har kvar. De är dock bara på runt 50kvm st. Vi har inga byggnader på våra lotter så då heter det odlingslott de ligger ca 300m från min lägenhet, under Covid blev det lång kö för att få odlingslott, men nu är kön på runt 2-3år. Jag betalar 500kr per år för båda lotterna och medlemsskapet. Toppen säger jag med odlingsyta även om det just nu är tungt släpa hem all potatis. Vi är en förening som hyr marken från kommunen tror vi betalar 100kr/år fortfarande (jag var sekreterare i föreningen för några år sedan)

Det finns kolonistugor här på grannorten men de kostar typ 1,5miljoner och då har de inte alltid rinnande vatten och el + det inns bara vatten på sommaren och toaletter finns i något gemensamt hus typ som på camping. +Ofta när det är kolonistugor i sverige är ju marken arrende så vill markägaren ha marken till annat ligger man pyrt till

• Redigerat 2025-10-15 08:09 av Åsa S
[Winternight]
2

Jag får hålla med föregående talare det låter väldigt billigt nu har jag aldrig haft en odlingslott men en kolonistuga hade jag i Skarpnäcks koloniområde när jag bodde i Sthlm den där sålde jag 2003 när jag lämnade Sthlm och flyttade hem till gården på landet.

Vad jag köpte min stuga och lott för är ointressant men jag blir förvånad att det kan vara såna prisskillnader för som jag minns det fanns även en del odlingslotter på den tiden som gick för dyra pengen i området sen om det finns kvar idag låter jag vara osagt för det här är så många år sedan.

Vi hade allmänningar där fanns duschar med varmvatten och toaletter men enbart kallvatten sommartid i stugorna men jag installerade en varmvattenberedare och förberedde en mulltoa samt gjorde ett duschrum men det var också så att vi fick tänka på vattenförbrukningen eftersom vattnet inte gick ut som det normalt gör utan det var grävda gropar under på något vis fråga mig inte hur för det där kan jag inte ens förklara men så var det så det där fick vi vara försiktiga med så det inte skapade översvämningar eller skador på närliggande stugor eller allmänningens fastigheter.

Tomten var inte stor 300 kvadrat den arrenderades och stugan 30 kvadrat jag tror det var maxtak för stugorna där dom fick inte överskrida 30 kvadrat.

Det här var en underbar tid med gemenskap och umgänge en rolig tid att uppleva men det kostade och smakade så här ser man skillnad mellan länder och jag önskar dig all lycka till Undertaker och du kommer att få mycket nöje och glädje av din lott 😎

• Redigerat 2025-10-26 16:20 av [Winternight]