Så sköter du din julgran
Har du egna tips för att inte julgranen ska barra? Tipsen nedan har jag hittat på Skogssverige - skogsnäringens egen sajt:
**Grundtips för julgranen:
**
- Välj en färsk gran.
- Låt granen gradvis vänja sig vid husvärmen (se ovan)
- Mycket vatten - utan socker eller magnecyl.
- Skär skåror i granens fot.
- Se till att den har en färsk yta i sågskäret.
- Slå inte rotändan mot golvet, då stängs ledningsbanorna för vattnet och granen börjar snart torka på grund av vattenbrist.

Skogsverige har också information om julgranens historia i Sverige för den som är road av sånt.
Att vi fick traditionen via Tyskland och att det först var aritstokratien som anammade trenden. Senare in på 1900-talet har den blivit rejält etablerad som var mans juletillbehör.

Vill du slippa barr är det den något dyrare Kungsgranen du ska satsa på, men den doftar inte lika mycket som den billigare och barrande Rödgranen.

Snart är det dags igen…….

Det är viktigt var granen växer. En gran som inte ska barra för tidigt ska växa på frisk och lite torrare mark och gärna med mörkgröna barr. Granar på fuktigare mark tål inomhusmiljön sämre och barrar tidigare. De har oftare gulaktiga barr.
En Linne-lärjunge på 1700-talet berättar vid besök i Svärdsjö vid jultiden, att man äntligen har börjat sluta med att ödsla skog genom att ta hem julgranar.
Vi har en granne som odlar granar och dit går vi 4-6 veckor före jul och väljer ut vår gran. Vi brukar hugga någon dag innan vi sätter in den och då får den stå i en hink på altanen för att suga vatten en eller två dagar innan den sätts i foten inne. Det är det viktigaste, just att den får suga vatten innan den kommer in.

Puttar upp detta då det nu är dags att klä granen för många av oss. Jag har faktiskt redan klätt min för att hinna njuta av den. Annandag jul åker jag till landet och då står granen i stan ensam. Och ovattnad - om jag inte hittar någon snäll granne som vill pytsa på lite vatten.

ett till tipps…låt granen vänja sig lite vid en varmare temperatur…låt den stå på balkongen/uterum innan den tas in om det är kallt ute
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Bra tips - gradvis invänjning alltså.

precis…annars kan den lätt må dåligt.
//Olle
En plastgran har inga problem. Kan återanvändas år efter år och spar alltså miljön.

men plastgran luktar inte lika gott.
//Olle

Plastgranen är gjord förorenande olja och innebär utsläpp av koldioxid. Medan granen har genom fotosyntesen upptagit koldioxid och släppt ut syre.

och om man känner för att jobba långsiktigt så kan man ju samla ihop en massa granar och gräva ner dom på havsbottnen och hålla det syrefritt i några miljoner år, så har vi ny olja i framtiden :P
//Olle
Vad trist att jag läste den här tråden för sent - vår gran barrade redan samma dag vi tog in den.
Skall komma ihåg detta tills nästa år.
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta
Om granen barrade samma dag så hade nog inte dehär knepen hjälpt, men du hade kanske valt en annan gran. Jag är väldigt noga med att granen ska ha mörkgröna, kraftiga barr, för de står sig bäst. I år har vår gran varit fin och knappt barrat alls, men det kan säkert bero på den långa frostfria höst vi haft. Nästan synd att kasta den så snart, men när solen börjar skina genom den känns det bra att få ut den i alla fall.

Trevligast är nog att ha en levande gran på tomten.
Eller så kan man göra som några trevliga hade gjort i närheten av ett naturområde här i Linköping. Dom hittade en gran som stog i utkanten av en fårhage, mitt i ingenstans och klädde den med levande ljus (som dock inte brann) och en tomteluva i toppen. Sånt blir man glad av:D
//Olle