Följ med på svamptur... :)
Idag bestämde jag mig för att ta en svamptur i skogarna runt Penningby strax söder om Norrtälje. Det brukar alltid vara välgörande och ibland hittar man dessutom lite goda svampar som är värda att ta med hem.
Postar nedan lite bilder jag tog under skogsturen… :)
- Redigerat 2025-08-30 22:39 av Staffan

Det är molnigt idag och då försvinner lite av färgerna man har när solen skiner. Det här ser ändå ut att vara ett bra ställe att ge sig in; blandskog, härlig mjuk mossa och ganska mycket ljus som når marken.
- Redigerat 2025-08-30 22:31 av Staffan

Det är lagom varmt ute idag och marken är fuktig. Det finns mängder av svamp så det här kan nog bli en bra tur. Hittar snabbt en grupp blodriskor som ser fina ut. Det är en kryddig svamp som jag tycker passar bra tillsammans med andra lite mindre smakrika svampar. Lägger flera av dom i korgen.

Några meter bort ligger något och blänker som fångar mitt öga. Traskar dit och upptäcker till min förvåning att det är en liten metaljpaljett i formen av ett hjärta. Det finns inget annat skräp så jag finner det lite märkligt, men det får mig direkt på lite extra gott humör. Vem har placerat det där? Kan det varit jag själv i ett annat liv? Bestämmer mig för att ta det med på turen… :)

Passerar en så härligt rund sten insvept i mossa så jag få lust att ge den en kram. Den ser lite ensam ut så om det hade varit tillåtet hade jag nästan kunnat tänka mig att lägga den i korgen och strunta i svampen…

Här är en flugsvamp som är på väg upp. Om någon dag kommer det vara den som bestämmer över den här lilla gläntan. Tycker den påminner om någon grönsak som jag inte kommer ihåg namnet på.

Hittar en "Karl-Johan"-sopp som ser ut som att den varit med om något traumatiskt. Sniglarna har tydligen varit grymt hungriga och ätit sig rakt igenom svampen. Borde jag kanske kontakta polisen? :)

Men titta, en annan Karl-Johan. Den här i fantastikt skick. Den hamnar självklart i korgen bums - tack för det!

Passerar en trädsvamp jag tycker är fin. Känner inte igen utseendet men plockar ändå aldrig svamp som växer på träd. Bortsett från möjligtvis honungsskilvling som man kan hitta på gamla stubbar.

I en ljus glänta dyker ett helt gäng kantareller upp, kanske 60-80 till antalet. De flesta på tok för små för att plocka men jag tar de som i alla fall har kommit en bit på vägen. Resten kan någon få ta om ett antal dagar istället, kanske nästa helg.

Här några exemplar taggig fjällsvamp. De plockar jag aldrig men ser ofta. Ser ut som att samma kille som fixar creme brulé i köket varit här och flamberat lite på fritiden också… :)

En fingersvamp som ser ut som en korall…

Bestämmer mig för att traska upp på en höjd. Ibland brukar jag hitta kantareller i vitmossan på bergsknallarna.

Inga kantareller på högre höjd idag, men däremot kan jag inte låta bli att ta en bild på det här daggvåta spindelnätet i ljungen.

På vägen ner hittar jag mängder av lingon - man skulle haft bärplockare med sig också… :)

På många ställen är det tydligt att vildsvinen också varit ute och "plockat svamp". Ser inte precis skoj ut men vid det här laget har man vant sig vid att de vittjar de bästa ställena.

Hittar en del av ett vildsvin som ser ut att ha satt i sig lite för mycket (eller fel) svamp. Är ju ingen tandläkare och det kanske är anledningen till att jag inte hittar tandställningen den här måste ha haft?

Passerar en röd flugsvamp som ser ut att vara uppklädd för röda mattan till en Oscarsgala. Så otroligt fin :)

Jag tycker om den här skogen, stora delar av den har få stå orörd under många år och det känns att den är gammal. Det finns massor av svamp här som inte går att hitta i nyare skog.

Hittar harsyra och äter lite, bara för säkerhets skull. Nu har jag varit ute ett par timmar så nu vänder jag tillbaka mot där jag parkerade bilen.

På vägen tillbaka passerar jag en stor myrstack där de jobbar hårt för att göra sig redo för vintern.

Ägaren till den här marken verkar vara snäll. Längs en transportväg har han satt upp en liten hemmasnickrad bänk där trötta fötter kan få lite vila. Längs vägen sitter också fina fågelholkar uppsatta, och på ett ställe står en rad färgglada bikupor.

Tillbaka vid bilen. Korgen är halvfull med en fin blandning goda svampar, framför allt Karl-Johan, blodriskor, taggsvampar och kantareller. Själv är jag trött och rofylld. Och djupt tacksam över att jag bor i Sverige där vi har vår fantastiska allemansrätt som tillåter oss att tillvarata naturen på det här sättet. Det är härligt!
// Staffan
Så otroligt vackra bilder, känns som att jag är med dig där i skogen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#23: Tack snälla du! :)
Vilken underbar skogs och svamptur så där magiskt som bara hösten kan bjuda på och jag instämmer med Stollan det känns som om man är med dig där i skogen 😎🍄
Det är så fantastiska tider nu med allt gott som naturen bjuder på men tyvärr är jag ingen svampkännare och går inte ut själv och plockar så jag brukar ha med mig någon som känner till svampar men gott är det något så in i norden 😋

#25: Det hade säkert varit trevlig att ha er med :)
Jag har plockat mycket svamp ända sedan jag var liten, och har fått lära mig av de bästa. Kan tänka mig att det känns lite "läskigt" att ta tag i det som vuxen, med tanke på att man varje år får läsa om folk som blivit svampförgiftade. Det finns dock ett antal svampar som är både goda och lätta att känna igen.
// Staffan
Vilken fin beskrivning på din svamptur! Fina svampar också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Alltså röksvampar är ju bara för lustiga… :)