Lupiner..
Jag fick lupinfrö av en kompis, i augusti, hon sa jag skulle plantera några i kruka inomhus för att se att dom verkligen kom upp, och nu är dom väl 3cm höga och med 2 bladpar. Jag kan ju inte sätta ut dom nu, vad ska jag göra med dom under vintern?
Hej
Såg att Du bor i Helsingborg och så klart kan Du plantera dom nu. Runt mina lupiner sticker det dagligen upp nya plantor några ska få vara kvar andra drar jag upp
Ska man klippa ner lupiner på vintern eller klara de sig ändå?

De klarar sig jättebra. Många plockar bort fröställningarna för att de inte ska sprida sig FÖR mycket.

Lupiner trivs mycket bra eller inte alls. Jag har aldrig lyckats få en lupinplanta att överleva mer en ett drygt år, trots åtskilliga försök. Men på andra ställen är det ett förskräckligt ogräs.

Hos mig är det si och så. På vissa ställen där jag vill ha rena lupinängen tar de sig inte. Däremot där de inte ska vara.

Jag har funderat på att ha lupiner i min trädgård, tåler det att stå där det är lite skuggigt och fuktigt eller vill de ha sol hela tiden?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Sol är inte så noga men fuktigt gillar de inte alls. Väldränerad jord och gärna grus eller sand vill lupiner ha. Det är nog egentligen inte så noga med själva växten men eftersom den lever i symbios med kvävefixerande bakterier som har speciella krav, och utan bakterier klarar sig inte plantan någon längre tid. Men trivs de inte så etablerar dig sig aldrig utan kommer att dö.
Det kan vara symbiosen med de kvävefixerande bakterierna som gör att Lupinerna inte vill gå till. När man odlar motsvarande växter i lantbruket "betar" man oftast fröna med bakterier. I trädgården kan det redan finnas bakterier efter tidigare växtlighet och då fungerar det lika bra.
Flyttar man lupiner gäller det att ta med lite av jorden från det första stället, så man får med befintliga bakterier
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Hej ett tips till dig och andra. När blomstänglarna blommat färdigt. Klipp bort dem alla, Då kan lupinen börja skapa nya, och blomma om. Det har mina gjort. Mvh Sirpa