Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettperenner
Läst 151 ggr
Maria
1

Ingefära

Den här stackars torkade ingefäran hade hamnat lite bakom på min köksbänk och utvecklat ett skott.

Vad kan man göra med det?

/Maria

iFokus AI
iFokus AI
🤖

Om din torkade ingefära har utvecklat ett skott, kan du försöka plantera det för att odla en ny ingefäraplanta. Ingefära är en tropisk växt som kan odlas inomhus eller utomhus i varmare klimat. Här är hur du kan göra:

1. Välj en kruka: Välj en kruka som är bred och grund, eftersom ingefära växer horisontellt.

2. Förbered jorden: Använd en väl dränerad jordblandning. Du kan blanda vanlig krukväxtjord med lite sand eller perlit för bättre dränering.

3. Plantera ingefäran: Placera ingefäran med skottet uppåt och täck det med ett tunt lager jord, ungefär 2-5 cm.

4. Vattna försiktigt: Vattna jorden lätt och håll den fuktig men inte blöt.

5. Placera i rätt miljö: Ställ krukan på en plats med indirekt ljus och en temperatur runt 20-25°C.

6. Vänta och sköt om plantan: Ingefära tar tid att växa, så ha tålamod. Efter några veckor bör du börja se nya skott och blad.

Genom att följa dessa steg kan du odla din egen ingefära från ett skott. Kom ihåg att ingefära växer långsamt och kan ta flera månader innan den är redo att skördas.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Maria
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha. Jag glömde såklart bilden.
Tack AI i allafall.

/Maria

Sindri
0

Jag har provat att odla ingefära för ett par år sedan. Det blev ju inte precis krukan full men knölar som det utlovades, men ett par skapliga.
Skall du börja nu bär sommaren lider mot sitt slut får du nog ha extra belysning på. Krukan behöver inte vara så djup, men vid.

Maria
0

#2 Ah tack så mycket.

/Maria

[Undertaker]
0

Jag fick aldrig rötter så när knölen hade slut på energi dog växten för mig. Någon som råkar ha lite knep?

Sindri
0

Hade du ett grönt skott? Planterade du knölen liggande och så att man såg lite av den? Värme och ljus?

[Undertaker]
0

#5: Liggande, skottet uppåt, ca. 22-24C, växtlampa.

Sindri
0

#6: Hm, det var skumt. Var det en ekologisk ingefära? För annars kan den varit behandlad med något anti-rotningsmedel.

[Undertaker]
0

#7: Yup, köper enbart ekologiskt.

Sindri
0

Då är det väldigt skumt. Det var synd att du hade sådan otur, men som sagt, det är ingen jätteskörd man får.

• Redigerat 2025-08-21 15:19 av Sindri
[Undertaker]
0

#9: Bara testat en gång så det kanske var ren otur. Jag har inte vågat försöka igen.

Staffan
1

Hur fungerar det egentligen, fortsätter knölen att växa mellan planteringarna eller är den färdig att skördas efter en odling och en säsong?

Sindri
0

Knölen bildar nya knölar i sidled.

Maria
1

Nu har den kommit i jorden. 🙂

/Maria

Sindri
0

Lycka till. Jag har inte satt mina så djupt, man skall se lite av knölen.
https://gronarader.se/tradgard/ingefara/

Odla egen egen ingefära är enkelt och roligt! Sköter man plantan rätt kan man få rejäl skörd av en liten knöl. Här berättar Lotta Flodén hur man gör.
Maria
1

#14 Jag har pillat fram lite av knölen 😉

/Maria