Älskar gärdsgårdar

Jag hatar staket och ogillar nästan alltid murar.
Gärdsgårdar däremot tycker jag är så himla vackra. Tycker de är fina från stunden de står färdiga ända till det här åldrade gråa stadiet ovan. Enda reservationen jag har är att jag inte vill att de lutar/rasar för mycket.
Har en tomtgräns där jag överväger att sätta upp en gärdsgård, men jag har för mig att jag sett att det är ganska kostsamt. Skulle inte ge mig på att bygga en själv, utan skulle anlita någon som vet hur man gör.
Har du någon gärdsgård i din närhet?
// Staffan
- Redigerat 2025-08-14 11:05 av Staffan
Nej ingen sådan som på bilden.
För mig betyder gärdsgård en stenlagd mur och det har vi gott om i Bohuslän 🙂
/Maria
Tycker också dom är väldigt vackra.
Mvh // Johan

#1 Maria
Välgjorda stenmurar tycker jag också kan vara fina. Minns att jag bilat i Bohuslän för cirka fem år sedan och att jag då blev helt fascinerad av alla fina stenmurar som anlagts där, många säkert flera hundra år gamla. Här i Stockholmstrakten är fina stenmurar mycket mer sällsynta.
Bygger man fortfarande lika påkostade murar eller blir det för dyrt numera?
// Staffan
#3 Jag har sett nya stenmurar med nån slags stålställning runt men då verkar bara stenen lagts huller om buller innanför.
De gamla murarna är ju ett hantverk sten för sten. Vet inte om det är så vanligt numera.
/Maria
Första gången jag såg ett sådant staket som på bilden var när jag besökte Dalarna som tonåring.
De pratade om alla gärdsgårdar och jag fattade ingenting 😃
Jag tycker de är jättevackra men passar nog inte så bra där jag bor.
/Maria
Jag håller med dig!
"Hittade" en ny på vägen hem igår som vart en glad överraskning. 😍
Bor intill bygdens sport- och kulturhall (koloss-bygge ingen bad om och som rev bort flera fina grönområden… 😣) som överlag är rätt så själlöst på utsidan, har fått en liten guldkant. Det är bara runt det där hörnet men det gjorde mig så glad att se.

// Harley
#5: Sundsbys säteri på Tjörn har sådant staket som i #0. Men ja, i Bohuslän finns det framförallt stenmurar. På den andra sidan vet jag inte hur bra gärdsgårdar tål Västkustens klimat i längden.
Inte ens taggråden och metallrören runt våran stuga, som förr var avgränsningen av en kohage, har åldrats särskilt väl. Sedan är metallrör nedborrade i en klippa kanske inte det smartaste en bonde kan göra.
Men alla gamla stenmurar som finns står kvar, även om vissa partier rasat.
Jag är uppvuxen med dom och dom är fantastiska speciellt dom där som har åren och livet på sig dom som hänger lite snett och grått men vittnar om tiden en svunnen tid som många av oss vill få tillbaka.
Ett land i frihet som det var förr när våra gärdesgårdar fanns bland befolkningen med budskap om att här på fäbodvallen är vi fria.
Jag sitter just nu uppe i hälsingeskogen jag är själv på fäbodvallen det är bara jag och naturen.
Ett och annat vilt har strosat förbi och mitt batteri börjar ta slut men jag är i skogen jag är i frihet och ja några gärdesgårdar finns kvar vi har det så fint här uppe livet och befrielsen. som det var förr.
Ordet gärdsgård förknippar jag också med såna som på bilden i #0.
Men jag är en sån som ofta tänker på ord och deras betydelse och ursprung, och nu tänkte jag att gärdsgård borde väl betyda något man omgärdar sin gård med. Alltså blir alla slags staket och murar en gärdsgård, fast det vill jag ju inte att de skall kallas.
En sån gammaldags gärdsgård passar ju jättebra på landet, men i villaförorter skulle det se lite malplacerat ut. Jag tycker det skall harmoniera med huset.
Murar kan vara fina, jag gillar vitputsade med kröning av tegelpannor. Och så gärna något vackert som klättrar upp.
#9 Det heter ju även gärdesgård tror jag.
/Maria
#10: Det har du rätt i. Nu säger väl många gärsgår'.

#8 Nomaderna
Vilken härlig beskrivning ❤️
#12 Tack Staffan det är något speciellt lyriskt med dom där lite Emil i Lönneberga och Astrid Lindgrens värld 😎
Kikade lite det här med stavning tydligen kan det stavas både gärdsgård och gärdesgård det hade jag ingen aning om och lite märkligt med två sätt att stava men båda tycks vara rätt.
Gärsgårn säger vi och så stavas det inte det blir rött understrukit direkt så prata på dialekt ska man visst inte göra i text men alltid kan det roa nån 😀

Skönt med stavningen, då behöver man inte lägga något mer på minnet :)