Bifftomat -> 1,3 kilo

Bara skojar såklart… :)
Men visst lät det mycket?
// Staffan
Jättemycket 😃
Jag tror mina stora brukade väga 2-300 gram om jag inte minns fel.
/Maria
Ok, erkänn, vad vägde den?
Min första är gul än så länge, men den ser stor ut. Det blir spännande att skörda den.
Mina tomatplantor verkar ha tagit lite stryk. Jag var bortrest i 5 dagar och tydligen var det för varmt.
MVH Alva <3
Ja, råkar man vara borta under "fel" dagar så händer det.
Förra sommaren var vi borta 4 dagar som visade sig vara några av sommarens varmaste. Regnet som skulle kommit den dan vi åkte kom aldrig.
De flesta tomatplantor vissnade. De dog inte men tomaterna slutade växa.
Jag testade lite olika lösningar förra sommaren med PETflaskor men tycker inte att något funkade.
Såg någon som hade grävt ner en stor papperskorg mitt i en pallkrage, stoppat i kompost och fyllt med vatten. Små, små hål i botten skulle få vattnet att sippra ut i lagom takt.
Det kanske funkar, men vad gör man med stora potatis- och vitlöksland?Och alla krukor?

#1 & #2: Har ingen gramvåg hos mig just nu men ska försöka komma ihåg att väga den imorgon. Tror inte det är mer än 200 gram men det är ju rätt mycket det också.
#3: Hoppas de hämtar sig. Ibland hämtar de sig fast de ser helt vissna ut.
#4: Tomatplantorna tycker jag hör till de törstigaste växterna man kan försöka sig på. Det skulle underlätta massor om man lyckades få ett bevattningssystem som kunde ta hand om de, och möjligtvis gurkorna. Skaffade ett (droppbevatning) som fungerade en säsong men sen kalkade de tunna plaströren igen. Kan bli något att titta på igen till nästa år.
// Staffan
#6 Jag älskar bifftomater.
Jag gjorde chutney av alla mina,
/Maria
#4: Finns stora lerkrukor man kan gräva ner. Det är en gammal bevattningsmetod.
MVH Alva <3