Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrotsaker
Läst 58 ggr
Staffan
0

Mer potatis! :)

Har sedan 15 år tillbaka alltid odlat potatis varje sommar. Vet inte varför jag tycker om det så mycket. I år har cirka 15 plantor med tre olika sorter.

Nu till min frågeställning:
Jag skulle gärna vilja odla mer potatis. Har en bra plats där jag skulle kunna anlägga ett potatisland som skulle kunna bli kanske 40 kvadratmeter. Det är "bara" att gräva ur platsen (inklusive stenar) och lägga dit bra jord. Frågan är dock om/hur man förhindrar skogen att ta över där efter ett par år? Någon som vet hur man ska gå tillväga?

// Staffan

iFokus AI
iFokus AI
🤖

För att förhindra att skogen tar över ditt potatisland kan du ta några steg för att kontrollera ogräs och oönskad vegetation:

1. Markberedning: Gräv ur platsen ordentligt och ta bort alla stenar och rötter. Detta kommer att hjälpa till att förhindra att träd och buskar återetablerar sig.

2. Användning av markduk: Lägg en markduk eller ogräsduk över området innan du lägger på jord. Detta kan hjälpa till att förhindra att ogräs och skogsvegetation tränger igenom.

3. Kantning: Skapa en tydlig kant runt potatislandet med hjälp av kantsten eller träbalkar för att förhindra att gräs och annan vegetation sprider sig in i området.

4. Regelbunden underhåll: Kontrollera området regelbundet för att ta bort ogräs och oönskad vegetation innan de har en chans att etablera sig.

5. Mulching: Använd organiskt material som halm eller träflis för att täcka jorden runt potatisplantorna. Detta kan hjälpa till att hålla ogräs borta och bibehålla fukt.

Genom att följa dessa steg kan du minska risken för att skogen tar över ditt potatisland.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
[Undertaker]
0

Kanske kan du avgränsa landet med ungefär två rader av plankor, om man lännger dem så att "bredden" är uppåt. Och dessutom ser till att de är nedsänkta i jorden lite. (AI är inne på samma med "Kantning")

Annars är ju markduk något man ofta använder för att begränsa vad som kan ta sig in underifrån.

Staffan
0

#1 Undertaker

Det är nog bra tips. Har också övervägt en markduk men samtidigt vill man ju kunna vända jorden inför varje säsong (kanske med en liten plog bakom 4-hjulingen) och då riskerar den att gå sönder.

Gråeld
0

Skaffa eller hyr dig en jordfräs. Den både luckrar upp jorden, och river lös ogräs. Och samtidigt torkar upp jorden. Brukar köra mitt potatis land, varje vår, ett par gånger gånger innan man sätter potatis.

Staffan
0

#3 Gråeld

Ja, det är nog något sånt man ska ha om man ska göra det hanterbart med ett större potatisland. Vad använder du för maskin? Är du nöjd med den?

// Staffan

Gråeld
0

.#4
En Huskvarna, man spar tid.

Sindri
0

Eeeeeh! Maskarna! Vi behöver maskarna. Jag älskar mina. Gräver för dåligt i potatislandet - det är därför det varje år kommer upp blast från små miniknölar som blivit kvar i landet.
Om du odlar potatis varje år varför skulle skogen ta över?
Idag tog jag upp några stånd och jösses vilka enorma daggmaskar som syntes. Som kopparödlor. (OK - nästan i alla fall.) Jag lägger ner kokorna så försiktigt igen av respekt för maskarna.