Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 67 ggr
Staffan
3

Wira Bruk

En liten bit från där jag har mitt lilla hus ligger Wira Bruk. Där startade Claes Fleming år 1630 upp smedjan och vad som skulle komma att bli Sveriges främsta vapensmedja under stormaktsiden. Wira Bruk åtnjöt förmånliga kungliga privilegier; skattelättnader och ensamrätt på leverans av värjor, sablar och bajonetter till den svenska armén.

När Sveriges stormaktsambitioner avtog så övergick gruket till att producera smide för mer vardagligt bruk, som till exempel liar och yxor. Numera är platsen och bruket kvar mycket som ett museum över tider som varit.

Men det är värt ett besök om man är i krokarna. Det finns en massa fint hantverk, en bra restaurang och supermysiga trädgårdmiljöer. Emellanåt drar de igång ässjorna för att visa allmänheten hur hanverkssmide går till. Dessutom finns det en konstnär i området som smyckar ut det på ett sätt som är helt magiskt. Ta bara en titt på den här fantiastiska trädkojan han byggt.

wira.jpg

(Kan tillägga att mitt hjärta klappar lite extra för Wira Bruk sedan jag själv gick som smideslärling för ett par år sedan. Har köpt ett gammalt fint städ från Kohlswa och ritar varje natt på hur den framtida smedjan ska se ut.)

// Staffan

Staffan
1

gubben.jpg

Kollade nyss upp det och konstnären heter Peter Magnusson. Här en annan av hans skapelser: Å-gubben som står mitt i vattnet på väg ned mot bruket.

// Staffan

Sindri
0

Åh, kan du smida! Det skulle jag vilja kunna, men det är nog för tungt för mig. Jag håller på lite med silversmide ibland. Önskar att maken kunde snöat in på smide.
Och det här borde vi åkt till när barnen var små, men vi var på andra såna spel.
https://www.wiraspelen.se/

Wiraspelen är Sveriges största årligen återkommande historiska musikskådespel.
Staffan
0

Siversmide är fint. Att smida med järn behöver inte vara så himla annorlunda, största skillnaden är kanske värmen. Eller så tar man det lugnt och flyttar atomerna med tålamod istället… :)

Maria
0

Min pappa var grovsmed och min bror var hovslagare en period vilket innebar en del smide.
Jag har hans gamla städ😉

/Maria

Sindri
0

#4: Åh fint. Använder du det till något?

Staffan
0

#4: Vad är det för städ? Ett Kohlswa? :)

Maria
1

#5 Det står på en ställning och jag har haft värmeljus på det.😉

/Maria

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag kan inte se någon märkning.
Nu är det brorsans städ så det är väl inte så gammalt.
Det står just nu i förrådet😉

/Maria

Sindri
1

Jag tycker att det i sig är en fin inredningsdetalj, och för dig är det ju också en påminnelse om din bakgrund, din familjs historia.

Maria
0

#9 Ja putsar man ren den lite så är den fin. Det var därför min man gjorde ett ställ.
Brukade ha den vid kaminen.

/Maria