Pistillröta?

Ett mindre antal av mina tomater har drabbats av vad jag har för mig kallas "pistillröta"; när tomaten blir dålig från den lilla pricken på undersidan.
Någon som är bekant med det och vet det beror på?
// Staffan
- Redigerat 2025-08-03 16:33 av Staffan
Pistillröta, även känd som blomändsröta, är en fysiologisk störning hos tomater och andra frukter som orsakas av kalciumbrist. Det yttrar sig som mörka, insjunkna fläckar på fruktens blomände. Kalciumbristen kan bero på ojämn vattentillförsel, vilket hindrar växten från att ta upp tillräckligt med kalcium från jorden.
För att förebygga pistillröta kan du:
- Säkerställa jämn vattentillförsel: Vattna regelbundet för att undvika torka och övervattning.
- Använda kalciumtillskott: Om jorden är kalciumfattig kan du använda kalciumtillskott.
- Kontrollera jordens pH: Se till att pH-värdet är optimalt för kalciumupptag, vanligtvis mellan 6,0 och 6,8.
Källor:
Oj. Det har jag aldrig varit med om.
/Maria

AI: Skumt. Här har vi det hårdaste vattnet man kan tänka sig och jag har vattnat konsekvent hela sommaren. Kan knappt påminna mig om att bladen hängt vid något tillfälle.
#1: Det kanske är en karma-grej? Odlar du tomater i år?
// Staffan
#2 Nej. För första gången på länge har vi inga tomater.
/Maria
Jo tack, pistillröta vet jag vad det är. Har just plockat av några tomater som hade det. Gör det för det kan bli grogrund för svamp och andra angrepp.
Pistillröta kan bero dels på ojämn vattning. Inte mycket att göra åt när himlen öppnar sig.
Det kan också som AI säger bero på att plantan inte kunnat transportera tillräckligt med kalcium upp till frukterna. Därav pratet om hårt vatten.
Sorgligt när det händer, just som man börjar glädja sig åt alla frukter som kommit.

#4: Jag har iaf tagit bort alla tomater med en svart "plupp" undertill och kastat ut dom i skogen. Återstår att se hur det blir med resten av skörden.
Vi fick några av de första åren vi odlade tomater.
Jag har knappt haft några fläckar sedan jag började att pilla bort "blomfnaset" längst ut på kartet. Jag tror att fnaset blir kvar när det är ojämnt med vatten eller för lite värme.
Jag gör likadant på paprika/chili men där mest för att det inte ska hindra frukten att utväcklas åt sidorna
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#6: Åh, skall testa.