Isbergssallad - jag ger upp
Det här är året när jag kastar in handduken när det gäller att försöka odla egen isbergssallad på friland. Det känns ju helt omöjligt att lyckas med det. Kanske om man avbokar allting annat en sommar och bara sitter bredvid den hela tiden och tröstar och ger den vatten sju gånger om dagen att den skulle klara sig - men jag tvivlar på att det skulle räcka.
Finns det någon som lyckas med isbergssallad?
// Staffan
Inte svar på din fråga för jag tycker inte om den - smakar absolut ingenting och jag har svårt att förstå att den är så populär. Det finns så mycket annan god sallat att odla.
Jag odlar de flesta av mina sallater som undervegetation till gurka och tomat i stora krukor på en terrass.
När jag kom hem i slutet på april hade jag massor med plocksallat i två stora krukor på en täckt balkong. Utan vattning hade frön från förra året grott och börjat växa. Vi äter fortfarande av den även om andra sorter tagit över.
Nu har jag precis klippt av blomställningarna och hängt upp och ner i en plastpåse för att samla frön till nästa sommar.
I två av mina pallkragar kom det upp en annan sorts sallat i slutet på maj. Också självsådd.
För ett par år sedan sådde jag salladsfrön i en pallkrage i början på mars. När jag kom hem efter två månader hade jag två sorters jättefin sallat att njuta av.
Så - byt sort så behöver du inte fjäska, och du kommer att kunna äta sallad tills du ser ut som en kanin.😁

#1: Håller med om att det är en smaklös sallad, men tycker trots det att den har en given plats när man tex ska göra en sallad med tonfisk. En bra isbergssallad har en krispighet som jag gillar, och öppnar för att ha mer smakrika tillbehöver också. Är inte så förtjust i sallader som bara består av (sur) rödsallad och (pepprig) ruccola… :)
Men som sagt, det får bli från butik framöver istället. Eventuellt försöker jag mig på plocksallad som du föreslår…
Jag skall kolla mina sorter och ge dig förslag. Det är inte för sent att så än, sallad gillar lite svalare väder.
Här är mina sallader. Jag odlar inte all på en gång - nu har jag 3 sorter att väja på. Ja, en del blad hinner vissna innan vi äter dem, men de gör ändå nytta är de hamnar i komposten.
Nu blir det lite svalare så jag skall nog så en omgång igen.
Sallad håller jag aldrig på och förodlar och omskolar, kör direkt i landen bara. Och som sagt, från mars går det bra att så.
Jag har slutat odla sallat använder andra blad från trädgården istället.
För något år sen sådde jag röd målla, den frösår sig själv och kommer upp som ogräs lite här och var varje år. Jag plockar den när jag rensar, men låter en del små plantor v äxa till sig bland sådderna och så plockar jag vartefter.
Jag odlar gulbeta som får mycket blast, där knipsar jag blad lite här och var. Betor är ju en uppförökad variant av mangold.
Jag sköljer bladen, torkar dem lätt, skär i strimlor, lägger i en rostfri skål i kylen och lägger en rund skärbräda av trä över. Där har jag mitt färdiga salladsskafferi bara att plocka ur. Satsen brukan räcka 1-1,5 vecka.
Jag kan blanda i andra blad och blommor från trädgården tex blad från citronmeliss, äppelmynta, kärleksört (är väldigt krispiga) och krasse, blommor från gurkört, penseer, krasse, tulpan, kärleksört, kinesisk- och vanlig gräslök
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#5 Torparmor
Det där låter helt fantastiskt! Kan tänka mig att det är gott att blanda lite fräsch citronmeliss i salladan, och hur fin den kan bli med alla blommor :)