Vet du varför vi har gräsmattor?
Jag har nog aldrig passerat en villa eller fritidshus som inte har en gräsmatta. Och även om den inte är jämn och fin som en golfbana, så är det säkert någon som har dåligt samvete för att den inte är välklippt.
Men har du någonsin funderat på varför vi verkar så besatta av välklippta gräsmattor?
Ett arv från engelska herresäten
Gräsmattan har historiskt varit en statussymbol. På 1700- och 1800-talet användes den som en markör för rikedom. Om du hade råd att låta mark ligga utan att odla något nyttigt på den, så signalerade det att du inte behövde maxa avkastningen. Den här idén spred sig till medelklassen under 1900-talet, först i USA och sedan i Europa.
När svenska egnahemsrörelsen tog fart under 1900-talets mitt blev gräsmattan en del av det folkhemspaket som handlade om ordning, reda, skötsamhet och trivsel. En välskött tomt var inte bara en personlig angelägenhet, den var en moralisk plikt. En förlängning av köksgolvet, nästan.
Är det värt det?
Personligen är gräsmattan mest ett onödigt jobb för mig. Jag tycker inte det är särskilt vackert, jag hatar att klippa gräs och blir tokig på folk som slösar viktigt vatten på att hålla en gräsmatta grön.
Inget kan förstöra en skön stund i utesoffan så mycket som att lyssna på motorgräsklippare och trädgårdstrimmers. (Möjligen klättrar grannens jävla lövblås upp ännu högre)
Gräsmattor är monokulturer med låg biologisk mångfald. De kräver ofta vattning, gödning och maskinellt underhåll. De ger varken mat åt pollinatörer eller skugga åt barn. Trots det fortsätter vi att investera tid, pengar och stolthet i dem.
Är det inte dags att låta gräsmattan få växa lite mer kaotiskt och som den själv vill? Bjuda in fler insekter och biologisk mångfald?
Mvh // Johan
Du har helt rätt enligt mig. Maken och jag har olika åsikter där. Han gillar tomma ytor, både ute och inne. Det ger honom ett lugn.
Och vi brukar faktiskt spela badminton där.
Nu har vi i alla fall bestämt att vi skall låta en del av gräsmattan växa vilt och jag har köpt frön till ängsblommor och skall flytta dit en del annat också. Det blir en del gräva av men det är det värt.
Sanningen är att det till viss del är hans lilla robots förtjänst. Dess arbetsyta blir lite rakare då.
Alla nöjda och glada! Och grannarna med hoppas vi då den är helt tyst när den jobbar.
Min gräsmatta är till för kaninerna jag haft genom åren så allt som inte är farligt för dem får växa där och bli nerbetat. Skaffade en lie förra året för att kunna göra eget hö när det vuxit sig lite för högt (för stor gräsmatta för enbart en kanin att hålla efter).
Så trist med en grön öken som många gräsmattor är.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kompisen kör med en ogräsmatta, det som överlever galna hundlekar blir kvar. Inte det vackraste, men när alla grannarnas "perfekta" gräsmattor dog sommaren 2018 var vår (jag bodde där då) grön och frodig.😁
Jag har gärna öppna ytor för hundbus och -träning men det behöver ju inte innebära en perfekt gräsmatta.
Just nu har jag enbart en stenlagd uteplats men den där trädgårdsplätten närmar sig, inklusive gräsklippande hyresvärd. 😀
#2 Åh, så mysigt! ❤️
Mina fyrbenta gräsbetare är ju lite större. 😁🐴
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det där var intressant Johan hade ingen aning om varför vi har gräsmattor.
Jag önskar jag kunde ha helt vilt men en pedants öga klarar inte av att se det däremot har jag valt att ha vilt på två ställen i ett hörn och på en liten kulle samt så låter jag häcken på baksidan sköta sig själv men den får jag väl ta ner varelse jag vill eller ej om några år så den inte förväxer allt för mycket.
Robot klippare är jag inte redo för jag vill sköta mitt själv och mår bra av hårt fysiskt arbete oavsett det är trädgård eller något annat men den dagen kroppen säger ifrån då får en sån klippare flytta hit men än är jag inte där och ser också nyttan med att jobba själv inte ta hjälp av en massa som gör jobbet åt mig det trivs jag inte alls med.
Idag är jag i valet och kvalet om jag ska klippa innan regnet det har knappt vuxit något men lite ojämnt och det där klarar inte mitt pedant öga att se 🤣
Egentligen borde vi låta gräset vara som det är och många gör så nu fått upp ögonen för det här kommuner och privat låter det växa fritt och på flera håll här i kommunen har man låtit allmänningar fått vara sen ska dom slå ner det till hösten vilket man inte ska göra då stör man dom som byggt upp sitt så hos mig får mina vilda platser gro och bete sig bäst dom vill genom åren där ska insekter med flera ha en plats som dom helt rår själva över utan att jag lägger mig i🐝🦋🕷️🐜🐞🦟. Tycker det känns så mysigt att se deras hörn när jag ser ut genom fönstret och känslan av att få dra mitt lilla enkla strå till stacken .
- Redigerat 2025-07-25 04:20 av [solljust]

#0 Johan
> Vet du varför vi har gräsmattor?
Jag vet varför jag har gräsmattor i alla fall, och det är varken för att signalera rikedom eller dygd, det kan jag lova.
Jag har gräsmattor för att jag tycker om dom. Tycker de bidrar till att göra min trädgård fin och också möjlig att ta hand om. Jag har många olika odlingar och rabatter och vill gärna komma åt dom utan att behöva dra på mig stövlar. Gräsmattorna är viktiga för mig när jag försöker skapa olika "rum" i trädgården där så många som möjligt ska trivas. Blandar hejvilt och låter gärna skogen krypa nära inpå på sina ställen, samtidigt som jag gillar att ha det ordnat på andra platser.
Den kuperade trädgården med sina varierande små och stora gräsmattor tycker jag känns lekfull och inbjudande och det skänker mig glädje när jag ser att den uppskattas av så många djur och insekter. Idag såg jag sommarens första stora trollslända så sannolikt kommer det snart många fler och tar för sig av luftrummet ovanför gräsmattorna. Pä kvällarna när sländorna landar tar fladdermöss över befälet.
Utan gräsmattorna skulle jag faktiskt inte ha någon trädgård alls tror jag, det skulle bli för rörigt. På det sättet tycker jag mer det är gräsmattornas förtjänst att jag har en så stor artrikedom och biologisk mångafald som jag har här på tomten, än att gräsmattorna står i vägen för annat.
Har grannar som helt låter skogen ta över och så vill jag inte ha det. De har säkert ett par djur som inte trivs lika bra hos mig därinne i sin gran-djungel men jag tvivlar på att dom har lika stor artrikedom och varierad gästlista… :)
Tycker också det är fint att grabben och hans kompisar kan springa barfota här utan att råka trampa på en orm och utan att dra på sig en massa fästingar som man alltid får där gräset är längre. Ibland slänger jag ut en filt på gräsmattan och vilar direkt mot marken och ibland kör vi mästerskap i något trädgårdsspel.
Att gräsmattorna i sig är "monokulturer" struntar jag faktiskt i. Att ett "gräsmattegräs" på något sätt skulle vara mindre värt än längre stråväxter tycker jag inte. Känns nästan som att argumentera för att en indier skulle vara mindre värd än en svensk bara för att det finns så många fler indier… ;)
Att du (och många andra) tycker gräsmattan mest innebär ett onödigt jobb förvånar mig inte. Det skulle däremot vara roligt att höra om det finns något slags trädgårdsarbete du tycker om?
Well, vår uppfattning om gräsmattor skiljer sig åt, det är helt klart.
Så härligt med mångfald även av åsikter och att man får tycka olika! :)
// Staffan
- Redigerat 2025-07-25 18:13 av Staffan
#6: Din gräsmatta är inte i närheten av den typen jag tänker på när jag ogillar dom. Din är mer exempel på när det blir tilltalande. Just det du beskriver att gräsmattan nästan blir som ett mellanrum mellan det andra. Dina frilagda bergsklippor, odlingarna, etc, gör det väldigt inbjudande.
Jag tänker mycket mer på de här tomterna som har stora gräsmattor som man aldrig ser någon använda, som kanske har ett eller två träd och enda besökaren i juli förmodligen är vattenspridaren.
Inga odlingar, inga blommor, inget liv. Bara kortklippt gräs och slöseri med vatten.
Mvh // Johan

#7 Johan
Isåfall håller jag med dig. Tycker också de gräsmattorna är trista och nästan lika livlösa som en parkeringsplats. Ofta står det också ett helt nybyggt eller åtminstone helt nyrenoverat hus någonstans där i gräsöknen där ingen är hemma.
Jag vattnar aldrig gräsmattan, bortsett från det 70-gradiga vattnet som legat i slangen som jag föredrar att inte ge mina grönsaker. Men jag tycker också synd om gräsmattan så här i slutet på juli när det är och varit så varmt så länge utan en enda droppe regn. Överväger att bygga en såpåss stor anläggning för att samla regnvatten så det räcker till att ge också ge gräsmattan lite när den är så torr och törstig som den är nu.
:)
// Staffan