Herbarium

Förutom att ta hand om trädgården har mitt hjärta sedan barnsben också klappat lite extra för gamla prylar och antikviteter. För några år sedan ramlade jag in på en loppis där jag hittade ett par gamla "herbarium" som Greta Qvarfordt och Anna-Lisa Qvarfordt (kanske systrar) hade bemödat sig med att sätta ihop för ganska precis 100 år sedan. Priset för båda har jag för mig var 100 kronor.
Det är en fröjd att försiktigt vända på bladen i dessa herbarium och njuta av hur nogsamt olika växter pressats, torkats och monterats med små handklippta pappersremsor. På varje blad finns dessutom en lapp som berättar vad det är för växt, när den plockades och på vilket ställe. Skrivstilen är ljuvlig och sannolikt numera mer sällsynt än de flesta av växterna.
Bladen är så granna att de egentligen borde vara tavlor.
// Staffan
Wow, vilket fynd! 🤩😍
Så underbart att deras arbete hamnat hos någon som verkligen uppskattar det.
// Harley
Vilken skatt.
/Maria
Men så vackert. Och grattis. Jag hade inte heller kunnat motstå det.
Förr var det en sommarlovsuppgift för skolbarnen att samla och pressa sommarblommor. Jag kommer ihåg att min mormor visade mig en portör som hon och hennes bror hade använt. Så synd att den försvann.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Port%C3%B6r
Så fint. I mina morföräldrars hem fanns ett herbarium. Jag minns, att jag som barn plockade och pressade växter.
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

#1: Qvarfordt är ett så pass ovanligt efternamn och med två olika förnamn så går det säkert att spåra anhöriga. Man kanske skulle låta tillverka några fina tavlor och leka jultomte på riktigt… :)
#3: Intressant! Och ett nytt ord att lägga på minnet dessutom, ännu bättre. Portör. Det hör man inte så ofta numera. Tack!
// Staffan