Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 264 ggr
Staffan
2025-07-23 17:25
5

Vattenmelon

melon.jpg

Årets vattenmelon är på gång :)
Det är lustigt; har sett en massa frukter vara på gång för att sen skrumpna ihop, och sen helt plötsligt så hänger det en större frukt där. Nu stor som en knytnäve ungefär. Tror det är ytterligare en på gång men det är inte alls säkert ännu.

Nu gäller det att ordna en upphängning så den inte välter krukan… :)

// Staffan

• Redigerat 2025-07-23 17:26 av Staffan
Condor
2025-07-23 17:39
0

#0:

Tänk att vattenmeloner blir någonting i Sverige. Kanske pga den varma sommarn som ni just har. Har du använt en kärna från en vattenmelon eller köpt plantan? Funderar på att odla en planta på balkongen nästa år.

Staffan
2025-07-23 18:14
1

#1 Condor

Har lyckats med vattenmelon en gång förut och vid båda tillfällena har jag köpt en liten planta på handelsträdgård. Nu växer den så det knakar och jag måste hela tiden försöka hålla efter så den inte klättrar över på de andra växternas platser. Ska tillägga att den står i växthus och det gör säkert stor skillnad.

(Min nyfunna erfarenhet av vilken skillnad en växtlampa gör får mig dock att tro att det skulle gå fint att även odla direkt från ett melonfrö. Det är dock bara en gissning.)

// Staffan

Loris M
2025-07-23 21:15
1

#0 Så kul att den växer. Och så fina gröna blad. 😍

Jag odlar vattenmelon för första gången och då har jag köpt fröna och förodlat inne, så det går. 😊Just nu finns det tre små vattenmeloner och den största väger 633 gr. (vi vägde den igår för vi var nyfikna på hur mycket den vägde). Men jag är lite tveksam till om den kommer att mogna helt för bladen är så gula och nästan vissna. Jag får tilläga att även min vattenmelon är i växthus.

Använder du gödsel eller något annat för att hålla dem vid liv?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Maria
2025-07-23 21:48
0

Roligt att följa.

/Maria

Staffan
2025-07-24 09:08
1

#3 Loris M

Jag är långt ifrån säker på att min melon kommer nå färdigt stadie heller, det återstår att se. Plantan i sig ser dock fortfarande ut att må bra. Satte plantan i en rätt stor kruka, i ny rabattjord. Efter det har jag inte gett den något annat än vatten (ser till att alltid hålla den fuktig).

// Staffan

Loris M
2025-07-24 10:17
2

#5: Ok, tack! Ungefär som jag gör då. Min får vatten varje dag i princip men inga stora mängder. Så här ser den ut just nu.

image.png

Staffan
2025-07-24 10:23
0

#6: Rund och fin är den i alla fall! :)
Är det du som klippt "grenen" efter melonen? Är det något man ska göra för att öka chanserna att den blir en färdig melon?

// Staffan

oh-la
2025-07-24 10:32
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj vad roligt att ni fått meloner! Jag har också vattenmelon i växthuset, men den kommer nog inte bli något med. De kom i jorden väl sent.
Däremot har jag ett gäng galia och cantaloupe på gång 😁

Loris M
2025-07-24 10:36
0

#7: Ja, det är jag som klippt av den anledning som du skriver men också för att "grenen" var full med vissna löv så de bidrog inte med något till plantan.

#8 Vad roligt! Jag har sått galia också men det blev aldrig några frukter. Den bara blommar men det händer ingenting.

Staffan
2025-07-24 10:44
0

#8: Wow, vilken fin, vad roligt! :)

#9: Där ser man. Jag tycker det är svårt att veta - och det gäller även annan frukt och andra grönsaker - hur mycket bladverket behövs för att fånga in sol och "tillverka" själva frukterna. Tomater är ett annat exempel.

// Staffan

oh-la
2025-07-24 11:00
0

#9, galia och cantaloupe måste handpollineras, annars blir det ingenting alls. Mycket pyssel för lite utdelning, men lite roligt och exotiskt 😊

Condor
2025-07-24 11:36
0

#2:

För att ett frö ska lyckas, får det inte vara en förädlad melon. Jag gissar att de som är nästan kärnfria är förädlade och att man borde välja en melon med mycket kärnor. Den sorten som du har, verkar att vara en sådan där stor avlång med mycket kärnor som mest importeras från Grekland eller Turkiet.

Att du har en växtlampa förklarar att du lyckas bra med meloner i Sverige, där klimatet inte är det bästa för meloner. Nog kan man få fram meloner men frågan är hur de smakar. För att smaken ska bli söt behöver den mycket sol.

Här där jag bor, är det varmare än i Sverige men jag har bara möjligheten att odla på balkongen och där har den bara sol på eftermiddagen. Kanske det är för lite? Men kanske jag gör ett försök nästa år.

Staffan
2025-07-24 11:49
1

melon.jpg

#12 Condor

Här en bild på etiketten från plantan jag köpte i våras.

Den har inte fått någon hjälp av växtlampa alls men står ljust i mitt lilla växthus. Jag menade att man säkert kan odla från frö i mellersta Sverige med hjälp av växtlampa - har dock inte provat själv ännu.

Har lyckats med vattenmelon en gång tidigare då jag gjorde som nu och det var den godaste vattenmelon jag ätit (ja, faktiskt). Däremot köper jag sällan vattenmelon numera då jag tycker dom smakar för litet.

// Staffan

Condor
2025-07-24 12:05
0

#13:

Jaha, jag googlade och lärde att det är en sort som mognar snabbt och att man även kan odla den på balkongen. Det är alltså inte den stora avlånga sorten som jag trodde att det var, fast den på din bild ser ut att vara en sådan.

Melonerna som finns att köpa i affärer är tyvärr inte lika goda som förr längre. I år har vi köpt vattenmeloner ungefär 10 ggr. och bara en enda gång var vi nöjda med en. Dom flesta är antingen bleka och smaklösa (de runda) eller så är dom slaskiga (de avlånga).

Men om du lyckades att odla en riktig söt i Sverige, kanske jag också lyckas att odla en här. Fast en planta kan ju bära upp till 4 meloner.

Staffan
2025-07-24 12:10
1

#14: Det är värt att testa tycker jag. Min står inte på ljusaste platsen men jag hoppas det finns sol tillräckligt i alla fall. Jag kanske har en melon till på gång men det är lite tidigt att säga om plantan bestämt sig för att satsa på den också.

Ja, visst är det trist med melonerna i butik. Kan tänka mig att de trycks fram i rasande hastighet för att maximera intäkterna. Man borde ha någon slags kvalitetsmärkning på dom - man är ju beredd att betala mer för godare meloner.

Condor
2025-07-24 12:26
1

#15:

Det är de runda, nästan kärnlösa, som mest kommer från Italien eller Spanien som trycks fram med rasande hastighet. Turbomelonerna kallar jag dom för. 😄 Dom har inte fått tiden att uveckla en söt smak.

De avlånga med många kärnor som kommer från Turkiet brukar vara söta, men ofta slaskiga. Jag tror att det beror på att om dom skakas för mycket under transporten, att det bildas små sprickor i fruktköttet, som sedan snabbt blir slaskigt. Vi har en turkisk affär här och när dom får en ny leverans meloner, smakar dom gott. Men köper man en ett par dagar senare, har den redan blivit slaskig.

Den godaste vattenmelonen som jag någonsin åt, köpte jag i Follonica, Italien 1979. Där fanns det en marknadsplats, där det låg hundratals vattenmeloner på en hög och jag köpte en av dom. Men på den tiden odlades det ännu inga "turbomeloner".

Jag skulle också gärna betala mer för att få lika goda meloner som det fanns förr i tiden att köpa.

Loris M
2025-07-24 12:58
1

#11: Jag har handpollinerat vattenmelon då de är inne i växthuset, men det det såg ut som att galias planta hade bara han-blommor så där kom jag inte ens så långt. Jag får göra ett nytt försök nästa år. 😊

Staffan
2025-08-03 20:56
1

#3 Loris M

den största väger 633 gr

Hur mycket väger den nu? Har den fortsatt lägga på sig? Eller har den kanske redan mognat och blivit uppäten? :)

// Staffan

Loris M
2025-08-03 21:20
1

#18: Jag vägde den faktiskt idag för jag tyckte att det kändes som att den stannat av i sin tillväxt. Det visade sig att den väger 670 gr. just nu, så lite har den växt.😃Men jag tror tyvärr att den inte blir så mycket större än så. 😔Bladen är torra och angripna av bladlöss (eller vad det är).

Igår öppnade vi de två andra som är mindre och väger ca 500 gr var, just för att jag insåg att det var dags att ge upp pga, att det knappt fanns några friska blad kvar. Jag blev förvånad när jag såg att de var röda inuti och att man kände lite sötma. Jag trodde att de skulle vara vita/gula inuti då de är så små.

Är din vattenmelon fortfarande fin och grön? 🙂

Staffan
2025-08-03 21:24
1

#19: Det håller på att skymma nu så jag har svårt att ta bild på den idag. Ska fixa en imorgon och posta här för en uppdatering.

Låter ändå som att du har en melon som kan bli något bra, misstänker att det är som med tex tomater att de kan mogna inomhus den sista biten. Håller tummarna för att du får en riktigt fin melon i slutändan! :)

Loris M
2025-08-03 21:29
1

#20: Tack detsamma! :)

Staffan
2025-08-04 11:47
1

melon.jpg

#19 Loris M

Så här se min melonplanta ut nu idag. Hade en 1,5 m lång pinne som jag band upp den på i början, numera har den klättrat tillbaka ner och bort längs marken. Skulle uppskatta att "revorna" är 4 meter långa. Det har varit många meloner på väg men det är bara två kvar som ser ut att kunna bli något. Den största är fortfarande mörkt grön och väger 1680 gram. Den mindre ligger precis nedanför på gruset.

// Staffan

Loris M
2025-08-04 11:54
0

#22: Wow imponerande! Och så fina och friska bladen fortfarande är! 😍

Jag läste någonstans att plantan orkar oftast inte bära fler än 2-3 meloner så den gör sig av med de mindre ganska tidigt under växtprocessen.

Jag gjorde något liknande som du, hade en lång pinne som de fick klättra upp på och sen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med revorna när de började växa ännu mer och spreta åt alla håll, så de fick de komma ner igen.

oh-la
2025-08-07 16:42
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi skördade första cantaloupe-melonen igår. Heeeelt fantastiskt god!

Maria
2025-08-07 19:24
0

#24 Åh så fin🙂

/Maria

Ulla
2025-08-08 10:16
0

#24: Imponerande! Hur visste du när den var mogen?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-08-08 10:17 av Ulla
oh-la
2025-08-08 14:11
1

#25 ja, jag är så glad! Den var fantastiskt god också 😁
#26 den började dofta svagt av melon. Läste någonstans att det är ett säkert kort 😊 det var dock en svag doft, så jag kände mig tveksam, men den var perfekt.

Staffan
2025-08-10 10:57
0

#27 Härligt! Min är för grön ännu känns det som så jag avvaktar lite till. Vet du om man kan ta in melonen och låta den mogna färdigt inne? Tänker att min andra melon kanske får en bättre chans att komma någonstans då.

// Staffan

oh-la
2025-08-10 12:05
0

#28 jag har själv inte testat men läste någonstans att det inte går. Vet att mamma testade med en vattenmelon förra året när första kylan kom, och den ruttnande snabbt.

Staffan
2025-09-13 21:38
1

melon.jpg

Så här stor är min vattenmelon nu. Ska försöka väga den imorgon men skulle gissa att den är uppe i >2,5 kilo. Tycker den ser ovanligt mörk ut fortfarande och vet inte riktigt om jag bör skörda den ändå och låta den mogna vidare inomhus… knepigt…