Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkryddor
Läst 69 ggr
Staffan
2

Vad göra med persiljan?

persilja.jpg

Jag har fått massor med fin persilja. Hur gör jag bäst för att skörda den och bevara den för framtida behov?

// Staffan

iFokus AI
🤖

För att skörda och bevara persilja på bästa sätt kan du följa dessa steg:

1. Skörd:
  • Skörda persiljan genom att klippa av stjälkarna nära basen. Det är bäst att skörda på morgonen när bladen är mest saftiga.
  1. Tvätta och torka:
  • Skölj persiljan noggrant i kallt vatten för att ta bort smuts och insekter. Torka den sedan försiktigt med en ren handduk eller använd en salladsslunga.
  1. Frysning:
  • Hacka persiljan och lägg den i fryspåsar eller frysburkar. Du kan också frysa hela kvistar. Ett annat alternativ är att frysa persiljan i isbitsformar med lite vatten eller olja.
  1. Torkning:
  • Du kan också torka persiljan genom att binda ihop stjälkarna och hänga dem upp och ner på en torr och mörk plats. När bladen är torra, smula dem och förvara i en lufttät behållare.
  1. Förvaring:
  • Förvara den torkade eller frysta persiljan i en lufttät behållare eller fryspåsar för att bevara smaken.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
[Undertaker]
2

Jag hackar upp och fryser i plastburkar. Fördelen är att de kan användas fler gånger än plastpåsar.

Staffan
1

#1: Tack, det låter som en lagom uppgift för dagen… :)

Maria
1

Jag brukade också frysa förr när jag hade mycket persilja.

/Maria

Staffan
1

persilja.jpg

Ser ju klart frodigare ut nu än när jag började i alla fall… :)

// Staffan

Sindri
1

Åååh! Blir riktigt avis. Jag brukar har så mycket persilja, både slät- och krusbladig men i år vill det sig inte riktigt.
Spara stjälkarna också, de är bra att ha i grytor och buljongkok, ger fin smak.
Jag brukar frysa i plastpåsar, det är lättare att använda så mycket man behöver då, och man ser direkt vad som är vad, och jag diskar mina påsar.

MonicaLagerquist
1

Jag använder mina plastpåsar fler gånger.
De påsar som det varit bröd i förvarar jag i frysen,vänder dem ut och in innan jag fyller på med nytt bröd.
Gör likadant med de påsar som jag använder till att frysa in dill,persilja,kajp osv

Stolt ägare till tre La permer