Lilja?

De förra ägarna till mitt sommarställe har planterat ut en massa en massa växter på olika ställen och varje år blir jag - trots att jag ägt stället i 16 år - överraskad av sådant som jag inte själv planterat. Lite som julafton faktiskt… :)
Visst är blomman på bilden en lilja? Den har hur som helst klarat sig under alla år sedan dess…
// Staffan
Visst ser det ut som en lilja. Vackert gul.
/Maria

#1: Tack Maria, var det jag misstänkte. Då råkar inte veta vad det här är också, också gula och står precis intill?
// Staffan
#2 Nope. Jag kan tyvärr inte namnet på så många blommor.
/Maria
#2: Praktlysing skulle jag gissa.
https://livetruntstugknuten.wordpress.com/2016/08/14/torparfrojd-med-forhinder/
#4: Ja, det är praktlysing. Vi har massor på tomten, jag ryckte upp flera stånd idag, de är vackra ett kort tag, men sprider sig väldigt.

Från länken i #4
"Tyvärr är den också en sådan växt som numera räknas som invasiv. Kanske inte fullt lika hemsk som lupinen, vars frön kan ligga i jorden i decennier innan de gror, men riktigt svår att bli av med. Det bästa man kan hoppas på är förmodligen att lyckas hålla praktlysingen på ungefär avsedd plats. Alla rötter skall oskadliggöras innan de läggs i komposten. Alternativt så kastar man dem bland brännbart på återvinningen."
Börjar ärligt talat (tyvärr) bli rätt trött på att allt ska betraktas som invasivt. De här har stått på samma ställe i mer än 16 år utan att ta över resten av världen….
// Staffan
Det är inte alltid som den AI-genererade informationen stämmer. Texten bygger ju på vad olika personer har skrivit och påstått på nätet. 
I det här fallet tycker jag vi ska hålla oss till det som vårt naturvårdsverk skriver officiellt.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/
Vi har en "häck" med praktlysing som har stått på samma plats de sista 25 åren utan att sprida sig
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2025-07-12 06:48 av Torparmor
#2: Hejsan! Praktlysing skulle jag nog svara på din fråga :)

#7 Torparmor
Jag tolkade inte innehållet i länken #4 som något AI-genererat men det kanske det var, jag vet inte.
#8 ÅseJH
Tack - då faställer jag den diagnosen och försöker lägga namnet på minnet… :)
// Staffan