Dags börja skörda gurkor

Gurkplantorna fortsätter imponera på mig. Nu är det dags att börja ta del av årets utdelning… :)
// Staffan
Gurkor har jag aldrig odlat.
Jättefina🙂
/Maria
Jag har precis plockat flera av mina inläggningsgurkor - dags att göra saltlag.
Tyvärr dröjer mina "färskgurkor" ett tag.
Maria - om man gillar gurka är det värt att odla, de blir så himla goda.
Det är också lättodlat för man kan ha dem i krukor.
Jag använder stora krukor och har 2 plantor i varje. De får klättra upp på ett buskstöd.
I år odlar jag för första gången en sort som heter Bush Champion, en busksort som inte får så långa rankor.
Kan ätas både som färsk och inlagd.
Det är ännu inte för sent. Har man dem i kruka går det ju att ta in om det skulle bli kalla nätter innan de är klara.

#3: Tänk jag satte som vanligt bl a Piccolino. Den och Profi är F1 gurkor utan hanblommor. Sedan har jag planterat om och satt skyltar hela vägen, men nu ser det banne mig ut som om även gurkorna märkta med Piccolino är Profi för de är då rakt inte släta i skalet. Jag fattar inte hur det går till.
Tur jag har ett par andra sorter som är släta och krispiga.
#3 Wow vilket växthus 🙂
/Maria

#4, nej, vad trist! De måste ju ha packats fel i så fall. Jag blev så glad för att picolino gav just släta, små, krispiga och söta gurkor. Perfekt att plocka några och stoppa i strandväskan eller för barnen att bara plocka och äta. Hade blivit jättebesviken om något annat dök upp. Oavsett förstår jag att du odlar den om och om igen. Den lär återkomma även här hemma 😁
#5 tack! Ja, det är en dröm som blev sann i våras. Men som någon sa - det spelar ingen roll hur stort man köper, det är inte svårt att fylla 😅
#6: Om någon har "packat" fel så är det nog jag. Det har hänt förr att jag blandat ihop de små skotten. Nu ser det ut som om alla mina squash är Diamant istället för att hälften skulle vara Black Beauty. Men strunt samma - bara det växer och jag är så glad när jag skördar.

Gurkan hos mig har kommit i omgångar. Först kom det ingen. Sen kom det massor. Sen kom det ingen. Idag skördade jag fyra stora fina slanggurkor. Har massor (kanske tio) på väg som är klarar inom några dagar. Otroligt hur bara två plantor kan ge såna mängder… :)
Ja, tänk att man alltid sätter för mycket gurka och squash. 😄

#9 Sindri
Har ingen squash alls i år så där har jag svårt att säga att det är för mycket. Å andra sidan är jag inte så förtjust i just squash så det kanske är lite för mycket i alla fall… :)
Fast jag måste säga att squash (visst är det detsamma som zucchini?) kan vara bland det roligaste av allt att odla; när man väl får fart på en så kan den ju växa vansinnigt snabbt. Och så har den ju så fina blommor dessutom :)
// Staffan
Man kan göra mycket gott med squash. Zucchini har jag tolkat som mindre frukter av samma sort?