Penningblad

Mina "penningblad" har själva hittat den här platsen och verkar trivas fint. Tycker de är härligt ljusgröna och ljusgula och passar fint in i miljön. De sprider sig snabbt och är ett bra sätt att fylla ut skrevor och liknande. Tror dock de behöver lite mer fukt än andra skrevväxter så jorden bör nog ha lite djup.
// Staffan
Jättefint.
/Maria
Det finns många vackra och tåliga växter i Lysmachiasläktet. Vi har både penningblad och praktlysing.
Det diskuteras om praktlysing är invasiv, men den sprids precis som penningblad sällan med frö utan mestadels med rötter så den borde inte vara svår att hålla efter.
Hos oss sprider penningbladen sig i gräsmattan och får gärna växa där tillsammans med många andra "halvvilda" växter. Praktlysingen fungerar som häck men vi har aldrig upplevt att en vill sprida sig
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Penningblad kan växa där det är magert också även om den inte blir riktigt lika frodig. 🙂
Jag har även haft den i krukor där den har fått hänga över kanten, inte som ett stort sjok utan som enskilda men rikliga rankor.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#2: Parktlysning låter intressant, ska kika på den.
#3: Bra idé; ofta kan det vara trevligt att kombinera 3 olika växter i större krukor och då får gärna någonting hänga över kanten. Du råkar inte veta hur man enklast flyttar på några plantor?
// Staffan
#4: Jag bara tog några som hade smugit ut i gräsmattan hemma hos min mamma.😃
Jag tror att du helt enkelt kan ta en bit om du ser till att få med lite rötter och jord och peta ner där du vill ha dem. De är inte kinkiga alls.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#5: Tack, det ska provas! :)