Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettfåglar
Läst 62 ggr
Staffan
0

Fin fjäder :)

fjader.jpg

Hittade den här liggande på min gräsmatta idag; någon som kan se vad för fågel som kan ha lämnat den åt mig?
Den är tyvärr för liten för att göra en penna av :-/

// Staffan

Rådjurstoken
0

Den var fin! Troligen från en större hackspett.

Staffan
0

#1: Det skulle det kanske kunna vara. Det finns inga sjöfåglar som har fjädrar liknande den på bilden?

Maria
0

Oj vilken fjäder.

/Maria

Sindri
0

Min första tanke var också hackspett. Jag kan inte komma på någon sjöfågel som har såna fjädrar.
Hoppas du får se och höra hackspetten.

Staffan
0

#4: Har ingen aning om hur den låter annat än när den hackar i träden. Kan den ens "flöjta", som Astrid Lindgren kallade det?

Staffan
1

fjader2.jpg

Kom nyss tillbaka från en lång kajaktur och hittade en fjäder till på vägen upp till huset, vad sjutton kan det här vara för fågel? ;)

// Staffan

Rådjurstoken
0

Jag är ganska säker på att fjädern i #0 är från en hackspett (ingen sjöfågel) och eftersom den större är överlägset vanligast av de svartvitbrokiga arterna utgår jag från att det är en sådan. Att den större hackspetten skulle ha något flöjtande läte känner jag inte till, men däremot skulle man kunna kalla släktingarna spillkråkans och gröngölingens läten för flöjtande.

Här finns en lektion i hackspettläten:

https://www.youtube.com/watch?v=fY2quv-jaIE

Hackspettar trummar inte bara ut sina känslor, de ropar också. En del rop hörs året runt, andra hör våren och parningstiden till.Både spillkråka och gröngöli...