Bladlöss... :(
Som jag skrivit tidigare hade jag kommit långt med mina selleriplantor (som jag aldrig tidigare lyckats med). Blev därför rejält besviken när jag idag upptäckte en massa bladlöss på dom. Suck.
Finns det något bra trick för att jaga iväg dom, eller är det kört? :(
// Staffan
Bladlöss kan vara besvärliga, men det finns flera metoder för att bekämpa dem:
Naturliga fiender: Nyckelpigor och andra rovinsekter äter bladlöss. Du kan försöka attrahera dessa till din trädgård.
Vattenstråle: Spruta plantorna med en stark vattenstråle för att få bort lössen. Detta kan vara effektivt för mindre angrepp.
Såpvatten: Blanda några droppar diskmedel eller såpa med vatten och spraya på plantorna. Såpan bryter ner lössens skyddande vaxlager.
Neemolja: Detta är en naturlig olja som kan användas för att bekämpa bladlöss. Den stör deras reproduktionscykel.
Vitlöksspray: Koka vitlök i vatten, låt det svalna och spraya på plantorna. Vitlök har naturliga insekticida egenskaper.
Det är viktigt att behandla plantorna regelbundet och att vara uppmärksam på nya angrepp.
Källor:
Skölj bort med vatten och ut och leta nyckelpigor! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Såpvatten och hitta nyckelpigor 😁
Mosa med fingrarna och spola med vatten, undvik såpa. Såpan dödar även de blivande nyttiga insekter som lägger sina ägg bland lössen så även om man inte gör något als så brukar lössen försvinna efter ett par veckor då rovinsekterna kläcks. Men med vatten kan man hålla antalet nere tills rovinsekterna tar över

Hade redan satt såpa tyvärr så vi får se hur det går.
Bara att hålla tummarna… :)