Tack alla! đ
Vill skriva en rad för att tacka alla er som Àr med och postar innehÄll hÀr pÄ TrÀdgÄrd iFokus. Har lÀrt mig massor under de gÄngna mÄnaderna - och har ocksÄ fÄtt mÄnga idéer som jag testar hÀr i min lilla trÀdgÄrd nu i sommar.
Numera kan man ju fĂ„ svar (av varierande kvalitet) pĂ„ det mesta frĂ„n nĂ„gon av alla AI-tjĂ€nster som finns, men jag tar faktiskt mycket hellre del av era erfarenheter och vĂ€ger samman dom tips jag fĂ„r. ĂvervĂ€ger faktiskt att stĂ€nga av de AI-svar som dyker upp hĂ€r emellanĂ„t, men tĂ€nker att vi kanske kan lĂ€ra oss nĂ„got Ă€ven av dom?
Jag Àr medveten om att jag nog ibland tar ut svÀngarna vÀl mycket och postar inlÀgg som mÄnga kanske inte anser vara direkt trÀdgÄrds- eller odlingsrelaterade. Hoppas ni har överseende med det :)
// Staffan
- Redigerat 2025-06-28 21:23 av Staffan
TrÀdgÄrd Àr en trevlig sajt.
Jag tycker mycket om att fÄ se och höra hur andra har det. Stort eller smÄtt.
Jag hĂ„ller med om att man lĂ€r sig och fĂ„r tips. AI bidrar pĂ„ sitt speciella vis.đ
Framförallt att man kan samtala kring ett Àmne de flesta har erfarenhet av. Det behöver ju inte vara en egen trÀdgÄrd.
/Maria
#0: Tack Staffan. Livet Ă€r en trĂ€dgĂ„rd - allt hĂ€nger ihop. FortsĂ€tt posta det du kĂ€nner för. đ
#2 Bra uttryck. Livet Àr verkligen en trÀdgÄrd med bÄde skuggiga och soliga ytor.
/Maria
â€ïž
SajtvĂ€rd pĂ„ spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Ăr"
TrÀdgÄrd Àr en site med otroligt trevlig stÀmning. Har varit medlem pÄ siten lÀnge men inte skrivit nÄgot förn nu sedan du tog över Staffan.
Naturen, skogen, parken âŠallt Ă€r en trĂ€dgĂ„rd. Jag tycker tom att mina akvarium Ă€r som trĂ€dgĂ„rdar, fast under vattnet. Man odlar, planterar, ansar och sköter om akvarievĂ€xterna precis som man tar hand om vĂ€xtligheten i trĂ€dgĂ„rden, blomlĂ„dan eller blomkrukorna đ

- Redigerat 2025-06-30 09:41 av Draken

#2: âŠoch dĂ€rmed ocksĂ„ tvĂ€rtom; TrĂ€dgĂ„rden Ă€r livet⊠:)
#5: Akvarium har jag varit nÀra att skaffa vid mÄnga tillfÀllen men det har aldrig blivit av. Att odlingarna dÀr kan pÄgÄ Àven vintertid Àr ju ytterligare en anledning av skaffa ett. Hur mÄnga timmar i veckan behöver man lÀgga pÄ att ta hand om ett akvarium för att det ska mÄ bra och vara fint?
// Staffan
#6: Beror helt pÄ storlek och filtrering. Jag har just nu ett pÄ 300 liter och ett pÄ 120 liter igÄng.
Det pÄ 300 liter mÄste jag ansa vÀxterna lite dÄ och dÄ. Vissa fÄr jag ansa veckovis medans andra kan det dröja flera veckor innan jag behöver göra nÄgot Ät. Vattenbyte gör jag en ggr i mÄnaden. Pumpen gör jag ren endast nÀr utflödet börjar bli dÄligt.

300 liter
120 litern gör jag vattenbyten varannan vecka. DĂ€r ansar jag mer sĂ€llan eftersom jag har "svĂ„rare" vĂ€xter dĂ€r. I det akvariumet har jag Ă€ven LED-vĂ€xtbelysning. Akvariumet Ă€r bara halvtĂ€ckt, eftersom tanken var att jag skulle ha krukvĂ€xter med rötterna direkt i akvarievattnet,men har inte kommit till skott med det Ă€nnu đ Spiller ner flytande gödning varje vecka i detta kar.

120 litern. Bilden togs nĂ€r akvariumet var nystartat för ca 5-6 mĂ„naders sedan. Det har vuxit pĂ„ sig bra sedan dess đ
Jag matar fiskarna varannan eller var tredje dag. 120 litern matar jag dagligen just nu eftersom jag har massa yngel dÀr.
#7: à h sÄ fina akvarier!
SajtvÀrd för Keramik ifokus
_
_
Tack sjĂ€lv Staffan đ
Jag brukar inte alls vara för trĂ€dgĂ„rdsforum fast jag har trĂ€dgĂ„rd men hĂ€r Ă€r det sĂ„n variation och det har lockat hit mig att sĂ„ mycket fĂ„r plats som rör allt möjligt i trĂ€dgĂ„rdarna och naturen det blir spĂ€nnande och sĂ„ lĂ€rorikt saker jag inte alls kĂ€nt till fĂ„r jag ta del av đđł
Draken sĂ„ vackra akvarier du har och jag vĂ€xte upp med akvarium pĂ„ 70-talet nĂ€r alla ett tag skulle ha men dĂ„ fanns inte alls det enormt utbud med vĂ€xter och fiskar som det gör i dag jag vet inte ens om saltvatten fanns det har utvecklats sĂ„ enormt och som dig gör mĂ„nga akvarierna till en helt magisk vĂ€rld sĂ„ jĂ€ttefint đEtt tag hade jag nĂ€r jag bodde i Sthlm men det var mĂ„nga Ă„r sedan fast tanken har slagit mig att skaffa igen för det Ă€r verkligen fint och himla trevligt.
Jag vet inte om jag ska berĂ€tta det hĂ€r men första akvariet vi hade dĂ„ var jag kanske 5 Ă„r eller sĂ„ klĂ€ttrade överallt och landar sĂ„ klart rakt ner med rumpan i det sĂ„ dĂ€r satt jag med benen rakt upp och rumpan bland fiskarna och tro det eller ej fiskarna klarade sig och akvariet det höll fast det var glas men mor och far fick rĂ€tt sĂ„ brĂ„ttom kan jag lova đ€Ł
#8: Tack :)
#9: Tack.
đ€ŁKab betĂ€tta en hemlighet för dig, tvĂ„ av mina söner, mer vilda Ă€n tama nĂ€r de var yngre, har trillat ner i akvariumen. Hade tvĂ„ riktigt stora akvarium igĂ„ng dĂ„. Jag har flera större stĂ„ende i förrĂ„det, det största ( 750 ca liter) Ă€r specialbestĂ€lld frĂ„n tyskland. Sen flera andra pĂ„ mellan 300 och 500 liter đ
#10: LĂ€ttnad att inte vara sjĂ€lv om att plumsa i och det Ă€r nog en del barn som lyckats bada i akvarium đ€Łheja barnen đđ
#11: Jo Ă€r akvariumet tillrĂ€ckligt stort och barnen tillrĂ€ckligt smĂ„ och lĂ€tta sĂ„ gĂ„r det alldeles utmĂ€rkt att bada i akvariumet. Sen hur lĂ€mpligt det Ă€r var ju en annan femma đ
Tack Staffan! SĂ„ roligt att du fick liv i den hĂ€r trevliga sakjten đđđ
/Désirée