Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 73 ggr
Joseph91
1

Viltstängsel

Hej!

Vi har sedan 4 år tillbaka en sommarstuga tomt på ca 4000m2 på landet i Skåne. Vi har mycket hjort i området och de ger sig på alla växter. Även de växter som ska vara "hjortsäkra" provsmakar de på viket ofta är förödande för en nyplanterad planta. Detta har resulterat i att vi nu har en trädgård med massa burar med växter i istället för växter vi kan njuta av.

Vi är inne på att sätta upp viltstängsel kring hela eller delar av tomten. Skulle dock helst inte vilja sätta upp stängsel runt hela om det går att undvika för vi är rädda att det förstör charmen och utsikten.

Hur har ni som har liknande problem gjort? Räcker det att sätta upp stängsel så djuren inte har naturliga genomfarter eller kommer de in ändå? Vilken höjd har ni satt på stängslet och har det fungerat?

Vet inte riktigt vem man kan rådfråga. En stängselförsäljare kommer ju så klart vilja sälja så mycket stängsel som möjligt…

Tack!

Staffan
1

#0 Joseph91

Kan kanske en gärdsgård vara ett alternativ? Om de görs på rätt sätt så tycker jag de kan vara otroligt charmiga och rentav göra området finare :)

// Staffan

[solljust]
1

#0 Din fråga gjorde mig nyfiken när jag hör viltstängsel tänker jag direkt på såna vi möter på exempelvis vägarna och tanken slog mig får man sätta upp såna så Herr Google fick hjälpa till och ja det får man om man inte påverkar allemansrätten men det var inte det din fråga gällde och det är din tomt så där får du göra som du vill det här väckte bara en nyfikenhet i mig som jag faktiskt tänkt på vad gäller just viltstängsel på privat mark.

Min tomt är på 3500 och din på 4000 så i vissa fall kan det tydligen krävas bygglov om det är högt eller begränsar insyn sen vad gäller stängsel får människor ta sig över stängsel enligt Herr Google och det vill ingen av oss för att ta sig till angränsande allemansrätter och vem vill ha folk kilandes över sina marker däremot staket får folk inte ta sig över in på andras tomter så någon form av staket tror jag skulle vara det bästa istället för ett stängsel.

Här gäller privat mark att beträda andras tomter att gå in på andras hemfridszon vilket till och med kan leda till brottet hemfridsbrott om det vill sig otur så det här ska du kolla upp vad som är bäst med tanke på att du har en så pass stor tomt.

Jag har en hel del vilt här som gärna mumsar men inga stora problem och jag tar tacksamt emot vilts hjälp med exempelvis äpplen på hösten som jag omöjligt kan ta vara på allt själv men Staffan är inne på en bra tanke med en gärdesgård både snyggt och charmigt som verkligen kan passa till en sommarstuga det låter både mysigt och som en härlig gräns för din tomt som ingen annan har rätten till utom du 😎