Någon som hittat...
…några sommarkantereller ännu?
Har varit en långsam start på den här sommaren men de första sommarkantarellerna brukar ju dyka upp någonstans här runt midsommar.
(Kanske inte direkt trädgårdsrelaterat men jag får de faktiskt emellanåt här på tomten så det räcker för mig.)
// Staffan
Minns min bror när han hade en hästgård. Det var en lång björkalle fram till huset och där emellan björkarna växte sommarkantareller.🙂
/Maria

#1 Ja, de brukar återkomma på samma ställen.
Du har inte hört talats om några kantareller i år ännu?
// Staffan

Man kanske borde ge sig och kolla sina bästa ställen? :)
"I Skåne, Halland, Stockholm, Värmland och Hälsingland har de bland annat synts till – skogens gula guld. Ett hyfsat gynnsamt väder har lett till att kantarellerna har fått en bra start i år."
https://www.godare.se/artiklar/a/Gy7M3m/sa-hittar-du-kantareller
// Staffan
#2 Nej jag har inte hört något om kantareller i år.
/Maria

Men uppenbarligen har det dykt lite kantareller på några håll i alla fall… :)

Jag bor i norra halland och hittade de första i veckan 😁
En av tjejerna i våran Nosework grupp kom glad i hågen till träningen i Lördags, 10 min sent, hennes hund hade dragit iväg till skogs och hittat sommarkantareller. Matten var överlycklig 😉

#6 #7
Härligt, då börjar de dyka upp på lite olika håll nu, bara att ge sig ut och leta :)
#8: Jo , jag bor dessutom i Norrland, så det borde ha kommit längre söderut i landet 😉
Jag har letat kantareller I hela mitt liv.
Jag har köpt svampkorg, liten kniv med borste, svampböcker.osv.
Jag har vandrat flera mil genom natur där svampar borde växa men inte en enda kantarell.🤨
En gång parkerade vi hemma vid Frölundaborg. Nära ishallen där vi bodde och där framför bilen fanns lite svamp så att det räckte till en macka.
Det är enda gången jag hittat kantareller.
Tack och lov har min man en vän som skänkt oss massor av kantareller på hösten. 🙂
/Maria
Enda kantarellerna jag hittar är i disken för frukt och grönt i livsmedelsaffären.😏 Men här har man tydligen kommit igång.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Den här stod på baksidan av huset så nu är det dags att ge sig ut i skogen… :)
// Staffan
#12 Bara sådär..🤨
/Maria

#13: Ja faktiskt, det brukar komma några stycken där varje år. Tror det beror på att jag tömt rens från svamp jag hittat i skogen.
Gav mig faktiskt ut för att leta på några av mina ställen idag men hittade bara ett litet fåtal ännu. Fick borsta fler fästingar från byxorna än jag hade kantareller i korgen så det var magert… :)
// Staffan
#14 Aj då.
/Maria

Mer guld på tomten - dags att ge sig ut sig skogen igen :)
// Staffan
Ser lovande ut för kantarellplockarna- åtminstone i Uppland.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

#17 Härligt! Ja, nu har vi fått 80 millimeter regn senaste dagarna här så nu finns det säkert goda chanser att det dyker upp en massa svamp… :)

Är inte svampar ändå snudd på magiska? Kika bara på bilden ovan… :)
// Staffan
- Redigerat 2025-08-03 19:31 av Staffan
Jag plockar kantareller där jag brukar - i bästa kompisens kylskåp! 😀
Vi kan gå en gemensam promenad, hon hittar litervis, jag några enstaka. Lyckligtvis för mig så är hon inte särskilt förtjust i kantareller, desto mer till mina mackor och andra maträtter!😋
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#20: Låter som en bra kompis! :D
Glöm inte att ta med kanoten om ni skall plocka kantareller i Småland! 😉