Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 139 ggr
Staffan
0

Vad för redskap?

redskap.jpg

Någon som vet man ska ha ett sånt här gammalt redskap till?

// Staffan

Emo
0

Jag tycker att det ser ut som en hacka!
Är det inte det?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ulla
0

Ta bort ogräs i grusgången med den?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lockar
0

Jag hade en liknade tog bort mossa och ogräs på stenplattor och asfalt

Staffan
0

#2 #3: Ingen aning faktiskt men låter ju inte helt osannolikt.
Hade ändå hoppats på något ballare… :)

Sindri
0

För att ta bort ogräs. Den tar dock inte bort rötterna utan kapar ogräset i markhöjd.
Det är den jag kör på snedden som potatiskupare.

Torparmor
1

Kallas skyffeljärn och precis som Ulla och Lockar skriver i första hand att rensa ogräs med

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Staffan
0

#6: Ett "skyffeljärn" alltså.
Härligt då har man lärt sig något nytt idag igen.
Stort tack! :)

Åsa S
0

Skyffeljärn ja men mitt används mest till att döda mördarsniglar på gräsmattan

MonicaLagerquist
0

Vi har en och jag snubblade över den häromdagen.
Mannen rensar ogräs med den

Stolt ägare till tre La permer

Joseph91
1

Den är till för att rensa ogräs med. Speciellt i grus/singel är den riktigt bra. Även i trädgårdslandet är den toppen. Man drar bladet fram och tillbaka under ytan på gruset så hugga ogräset av. Sen är det enkelt att räfsa ihop det.

Staffan
0

#10 Joseph91

Det lät som ett bra tips, det ska jag testa. Tack! :)

// Staffan

[solljust]
3

Har två såna där inte alldeles lika det ser ut som träskaft på bilden i TS det har inte mina men hade ingen aning om att det heter skyffeljärn har funderat på vad dom kan heta så nu fick jag svar på det 😎

Dom jag har är nog typ 70 tal en röd och en vit den vita har blivit böjd som om någon haft ett utbrott på den.

Själv är jag inte så förtjust i dom tycker dom är för slappa och kommer inte åt rötterna så det där jämmerliga ogräset syns om bara några dagar igen och det är inte jag som haft utbrott på det vita skyffeljärnet men nån verkar ha svurit på det rejält 😄

Jag kör med en hjulhacka och det ser hur dumt ut som helst att ranta runt på grusgången med ett styre som ser ut som ett gammalt cykelstyre en lång stång ett hjul längst fram men hackan man kan ta i och komma djupare så rötterna åker med den är jag nöjd med fast den lockar nog fram ett och annat skratt ful som den är och jag har tänkt sätta en sån där gammaldags tuta på styret allt för att locka fram skratt 🤣