Fröer nu 20 juni?
Jag har en plätt friland kvar att så någonting på men vet inte riktigt vad jag ska sätta där? Kanske någon sallad så att hararna har något att tjuva från?
Vilken sallad är enklast att odla? Hur svår är isbergssallad? Någon som testat? :)
// Staffan
När det kommer till att så sallad i juni, finns det flera sorter som är lämpliga och enkla att odla. Sallad är generellt en snabbväxande gröda som kan sås och skördas flera gånger under säsongen.
Enkla salladssorter att odla:
Plocksallad - Den är mycket enkel att odla och kan skördas löpande genom att plocka bladen.
Ruccola - Växer snabbt och kan ge flera skördar under sommaren.
Spenat - Även om det inte är en sallad, kan spenat sås och skördas snabbt.
Isbergssallad är lite mer krävande jämfört med plocksallad eftersom den har en längre växtperiod och kräver mer utrymme. Den behöver också mer vatten och näring för att utvecklas ordentligt.
För att lyckas med isbergssallad kan du tänka på följande:
- Såtid: Så fröerna direkt i jorden i juni för att få en skörd senare på sommaren.
- Vatten: Håll jorden jämnt fuktig.
- Näring: Ge näring regelbundet för att främja tillväxt.
Källor:
Jag har testat sallader men jag är en stor vän av mangold.
Så gott och lättodlat på friland.
Jag testar för första gången i en låda. Mindre odlarbänk.
/Maria

#1 Ja, man kanske inte har något annat val än att testa lite mangold. Men jag är också stor vän av krispiga sallader typ isbergssallad. Kan dock tänka mig att den är en stor favorit även bland mina vänner här i skogen… :)