Bålgeting - vad tycker ni om?
Det är många år sedan jag såg en bålgeting senast, så jag blev så glad när jag hittade en levande bålgeting i växthuset och kunde bära ut den.
Gillar ni bålgetingar? När såg ni en senast?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har bålgetingar på balkongen som brukar ta en tur in i lägenheten sen ut igen vid våren,sen ser man dom lite under sommaren. En granne har sagt att om man bara låter dom vara så skyddar dom hemmet o kommerinte göra mig något. Vet inte om det stämmer men grannen jämte som alltid ska veva o ha sig…Han är de inte trevliga emot iaf och mig låter de alltid bli
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag ser inte skillnad på olika getingarter, bara "vanliga getingar" och "jättestora flygplansgetingar som äter upp mitt hus". 😯
Jag uppskattar ärligt talat ingen av dem, åtminstone inte hemma hos mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: 🤣🤣🤣 de flygplans stora brukar jag registrera för de låter som något grandiost som är på ingång när de kommer flygandes
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Det flyger in någon här då och då, men de flyger alltid lugnt ut igen när jag visar dem till ett öppet fönster.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#4: Ja, dessutom knaprade de i sig huset innan de kom inbrummandes genom nocken. 😲
De var inte omtyckta här!

Jag tycker de är läskiga. Tyvärr. Var allergisk mot getingstick när jag var liten men rädslan för getingar finns kvar. Har aldrig blivit stucken av en bålgeting så de har aldrig gjort mig något - de kan bara vara så hiskeligt stora.
Nu i sommar har jag massor av dom här hos mig. Dom verkade dessutom hittade något i plommonträdet som de älskade när det blommade…
// Staffan
Jag kan förresten tillägga att eftersom jag inte gillar att ha randiga DC-9or flygande inomhus så passade jag på följande år så fort de visade intresse för mitt hus att spraya med en blandning av vatten, vinäger och ättika.
Tror inte att det är bra för färgen på huset om man gör det i solsken(??) men man kan ju passa på när det är mulet, dessutom i vinklar och vrår där getingarna gillar att nästa sig in.
Det funkade faktiskt, mitt getinglockande hus blev getingfritt efter flera år och vi slapp gifter. 👍🙂
Tycker de är läskiga. är allergisk mot getingstick, och sist jag blev stucken så hamnade jag på akuten.
Jag vill INTE ha dem i närheten, varken i trädgården eller i huset.

#8: Vatten, vinäger och ättika alltså. Det ska jag lägga på minnet. Vill helst också undvika en massa bombplan inomhus… :)
#9: Förstår dig. När blev du stucken sist? Jag var allergisk när jag var yngre men det verkar ha försvunnit sedan ett antal år tillbaka.
// Staffan
#10: 2 år sedan. Blev stucken i halsen och fick svårt med andningen. Låg inne i 3 dygn med antihistaminer på dropp.
#0: Jag brukade också få besök av bålgetingar förr. Varje år kom de för att ta sina små "rundor" i lägenheten och sen artigt flyga ut igen när jag visade dem vägen. Men i år har jag konstigt nog inte sett till dem hos mig, däremot har jag sett en utanför nära ett skogsparti. Gott om kamouflerade "låtsasbin" har jag iaf (blomflugor). 😁
Förstår verkligen rädslan för getingar dock, särskilt vid allergi. Det är otäckt hur illa man kan råka ut vid getingstick. ❤️🩹

#11: Ouch. Ja, då förstår jag att du föredrar att dom hänger på annat håll. På den tiden jag hade en allergi mot getingstick brukade jag få nässelutslag över hela kroppen flera dagar efter sticket. De senaste gångerna jag blivit stucken däremot har jag inte reagerat på samma sätt. Ont att bli stucken däremot gör det än.
// Staffan
#13: Jo de får gärna hålla sig borta från där jag vistas 😉