TrÀdgÄrd iFokus

TrÀdgÄrd

Etiketter: grÀsmattorvildsvin
LĂ€st 106 ggr
[solljust]
2

Vildsvin 🐗

HÀromdagen sÄg jag att nÄgon krafsat pÄ en liten plÀtt pÄ grusgÄngen tÀnkte nÄt djur vart i farten men sen tÀnkte jag inte mer pÄ det idag klippte jag grÀset ser dÄ att det Àr upprivet lÀngs gaveln pÄ huset dÀr Àr jag inte sÄ ofta och det var inte sÄ för en vecka sedan nÀr jag klippte grÀset.

Nu var det inte sÄ mycket men vet att dom finns hÀromkring och har sett dom gÄng men inte drabbats av dom sjÀlv ingen har grÀvt upp för mig men flera har Äterkommande besök dÀr dom gÄr hÄrt Ät grÀsmattor det hÀr tycks gÄ lite i perioder.

FÄr se om det blir mer och just dÀr dom grÀvde upp för mig fick jag lite hjÀlp en hel del mossa dÀr intill husgrunden sÄ dÀr gör dom mig en tjÀnst jag slipper plöja upp för jag tÀnkte sÄ om dÀr problemet blir om det blir mer har sett bilder dom kan riktigt förstöra bara hoppas det hÀr Àr nÄgot tillfÀlligt och inget Äterkommande.

Jag har ingen bild pÄ det tog reda pÄ det direkt men blir det mer ska jag ta en bild och det Àr riktigt rejÀla grÀsbitar som dom hade rivit upp som jag lappade igen men bara dÀr vid gaveln resten av trÀdgÄrden har sluppit undan.

Har ni vildsvin och har dom nĂ„n gĂ„ng förstört för er ? 🐗

Åsa S
1

jag odlar pÄ odlingslotter mellan lÀgenhetshusen för 3-4Är sedan var det en ung vildsvinsgalt som hÀrjade dÀr sÄ den plöjde upp mina majsplantor och en del av kÄlplantorna + mÄnga var ju rÀdda för att vara pÄ odlingslotterna pÄ kvÀllen. Den försvann av sig sjÀlvt sÄsmÄningom. kommunjÀgaren försökte jaga men det var för mÄnga mÀnniskor som rörde sig hÀr mellan husen

[solljust]
0

#1: Jobbigt nÀr dom kommer och förstör för oss och skönt att ni blev av med den jag har inget mer sett hÀr sÄ har vi tur sÄ har den/dom gett sig av.

Det brukar stÄ i tidningen om dom haft framfart men jag har inget sett men förra Äret eller om det var Äret innan hade en grannby problem med mÄnga och Äterkommande som förstörde en hel del i folks trÀdgÄrdar.

Staffan
0

#0 Har hittills aldrig haft problem med vildsvin pĂ„ tomten men det verkar finns gott om dom i skogarna hĂ€romkring. MĂ€rker mest av det dĂ„ dom rensar mina bĂ€sta svampstĂ€llen om höstarna. De verkar tycka minst lika mycket om kantareller som jag gör
 :)

// Staffan